Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 48-72 Ay Arası Çocukların Özdüzenleme Becerilerinin İncelenmesi


Creative Commons License

ARABACI F., KAMARAJ I.

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.57, sa.57, ss.242-259, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Özdüzenleme becerileri, okula hazır bulunuşluğun ve erken okul başarısının önemli bir yordayıcısıdır. Özdüzenleme, hedeflere yönelik eylemler amacıyla bilişsel, duygusal ve motivasyonel aktivasyonu yönetme yeteneğini ifade eder. Bireylerin kendi duygularını ve davranışlarını kontrol etmelerine ve değiştirmelerine, başkalarıyla olumlu etkileşimler sürdürmelerine ve genel olarak daha uyumlu işlevler için koşullar sağlamasına olanak tanır. Özdüzenleme becerileri, düşünceleri, duyguları ve davranışları kontrol etmek için çeşitli becerileri içerir. Özdüzenleme becerileri erken çocukluk döneminde gelişir, daha sonra anaokulu ve okulöncesi yaştan itibaren hızla artar ve doğrusal olmayan süreçlerde yetişkinliğe kadar gelişir. Bu araştırmanın amacı, Karaman ilinde 2017-2018 eğitim öğretim yılında okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 48 ile 72 ay arası çocukların özdüzenleme becerilerinin incelenmesidir. Araştırmada araştırmacı var olan durumu ortaya çıkarmayı amaçladığı için tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem olarak 180 çocuğa uygulama yapılmıştır. Uygulama için Okulöncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ) kullanılmıştır. Ortalamalar arasındaki farkı test etmek için parametrik olmayan (non-parametrik) istatistik teknikler kullanılmış olup Mann Whitney U-testi ile Kruskal-Wallis Testi analizleriyle ölçüm yapılmıştır. Testlerin Cronbach Alpha Katsayıları incelendiğinde ölçeğin oldukça yüksek derecede güvenilir bulunmuştur. OÖDÖ Cronbach Alpha Katsayıları incelendiğinde toplam ortalamanın α=.81 olarak oldukça güvenilir bulunmuştur. Araştırma sonunda; 48 ile 72 ay arası okulöncesi öğrencilerinin, “Dikkat/Dürtü Kontrolü” alt boyutunda öz düzenleme becerilerinde daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Uygulayıcı Değerlendirme Formundan elde edilen öz düzenleme puanları, öğrencilerin yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir.
Self-regulation skills are an important predictor of school readiness and early school success. Self-regulation refers to the ability to manage cognitive, emotional, and motivational activation for goal-directed actions. It allows individuals to control and change their own emotions and behaviors, maintain positive interactions with others, and generally provide conditions for more adaptive functioning. Self-regulation skills include a variety of skills to control thoughts, feelings, and behavior. These self-regulation skills develop in early childhood, then increase rapidly from kindergarten and preschool age, and develop into adulthood in non-linear processes. The aim of this research is to examine the self-regulation skills of 48-72 months old children attending pre-school education institutions in Karaman in the 2017-2018 academic year. In the research, the scanning model was used because the researcher aimed to reveal the existing situation. As an example, the application was made to 180 children. The Preschool Self-Regulation Assessment (PSRA) was used for the application. Non-parametric statistical techniques were used to test the difference between means and measurements were made by Mann Whitney U-test and Kruskal-Wallis Test. The Cronbach Alpha Coefficients of the tests were found to be highly reliable and highly reliable. When the Cronbach Alpha Coefficients were examined, it was found that α=.81 was quite reliable. At the end of the research; It was concluded that 48-72 month old preschool students were more successful in self-regulation skills in the “Attention/Impulse Control” sub-dimension. Self-regulation scores obtained from the Practitioner Evaluation Form of Preschool Students show a significant difference according to the age variable of the students.