5. Uluslararası Sosyal Bilimler ve İnovasyon Kongresi, Ankara, Türkiye, 12 - 13 Kasım 2022, ss.268-289, (Tam Metin Bildiri)
Dallas Smythe’nin izleyici metası yaklaşımı televizyonun baskın araç olduğu zamanlarda
ortaya atılmıştır. Smythe’nin çalışmaları iletişimin ekonomi politiği üzerine çalışanlar için
önemli bir çıkış noktası oluşturur. Smythe; medya sektörünü sadece içeriklerin toplumsal
etkileri açısından ele alan eleştirel kuramların aksine diğer sektörler gibi üretim ve emek
üzerinden ele alır. İzleyici/kullanıcı edimlerini emek olarak tanımlar ve izleyici zamanının
emtiaya dönüştüğünü ortaya koyar. İzleyici metası yaklaşımına göre kitle iletişim araçları
izleyici üretir ve reklam verenlere satarlar. İzleme eyleminin ekonomik bir değer yaratması
onu meta konumuna getirir. Dallas Smythe izleyicilerin içerikler karşısında geçirdikleri
zamanın reklam verenlere satılmasını aynı zamanda bir sömürü olarak ele almıştır.
Günümüzde ise kitle iletişim araçlarının dijitalleşmesi, etkileşimli iletişim mecralarının ortaya
çıkmasıyla izleyiciler kullanıcıya dönüşmüştür. Dijital ortamlarında kullanıcılar içerik
üreterek, içerik takip ederek ve kendilerini tanımlayan paylaşımlarda bulunarak yarattıkları
ekonomik değer dolayısıyla kullanıcı metası konumuna gelirler. Dijital medya sektöründe
kullanıcıların ürettiği içerikler ara maldır. Kullanıcıların çoğu ürettikleri içeriklerin yarattığı
ekonomik değerden habersizce ve gönüllü olarak internet üzerinde varlıklarını ve
aktivitelerini sürdürürler. Kullanıcı emeğinin yarattığı gelirin faydası sadece ortamı sağlayan
internet tabanlı iletişim şirketlerine ait olur. Bu çalışmada izleyici metasından kullanıcı
metasına doğru evrilen süreç ele alınmış, kullanıcı metasından elde edilen ekonomik değerin
kullanıcıların ve toplumun yararına kullanılabileceği düzenleme önerilerinde bulunulmuştur.
Dallas Smythe's audience commodity approach was introduced when television was the
dominant medium. Smythe's work constitutes an important starting point for those working on
the political economy of communication. Smythe; Contrary to critical theories that only deal
with the media sector in terms of the social effects of the contents, it deals with production
and labor like other sectors. He defines viewer/user actions as labor and reveals that viewer
time turns into commodities.
According to the audience commodity approach, mass media generate audiences and sell
them to advertisers. The fact that the act of watching creates an economic value makes it a
commodity. Dallas Smythe also considered the sale of the time spent by viewers on content to
advertisers as an exploitation. Today, with the digitalization of mass media and the emergence
of interactive communication channels, audiences have turned into users. In their digital
environments, users become user commodities due to the economic value they create by
producing content, following content, and sharing self-defining posts. Content produced by
users in the digital media sector is intermediate goods. Most of the users continue their
existence and activities on the internet voluntarily and unaware of the economic value created
by the content they produce. The benefit of the income generated by the user labor only
belongs to the internet-based communication companies that provide the medium. In this
study, the process that evolves from the audience commodity to the user commodity is
discussed, and it is suggested that the economic value obtained from the user commodity can
be used for the benefit of the users and the society.