11. Uluslararası Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Kongresi, Kütahya, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2023, ss.38-39
Oyun Temelli Oryantiring Etkinliklerinin Üniversite Öğrencilerinin
Bilgisayarca Düşünme Becerilerine ve Parkur Performanslarına Etkisinin
İncelenmesi
AKTAŞ, Ayşe Kübra1; İNAN, Mehmet2; ERKUT, A. Oya3
1 Bartın Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye, ayseaktas@bartin.edu.tr
2Marmara Üniversitesi, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, Türkiye,
3Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye,
ÖZET
Bu çalışma, oyun temelli oryantiring etkinliklerinin üniversite öğrencilerinin bilgisayarca
düşünme becerilerine ve parkur performanslarına etkisinin incelenmesi
amaçlamaktadır. Araştırma, gerçek deneme modellerinden ön test – son test deney kontrol
gruplu modelde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Bartın Üniversitesi Spor Bilimleri
Fakültesi öğrencileri, örneklemini ise Bartın Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde,
Rekreasyon bölümünde eğitim görmekte olan 3. Sınıf, normal öğretim ve ikinci öğretim
öğrencileri oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel
Bilgi Formu”, parkur performansının ölçüldüğü oryantiring parkuru ve bu araştırmada kullanım
izinleri alınmış olan “Bilgisayarca Düşünme Testi” ölçeği uygulanmıştır. Araştırmaya dahil
edilecek öğrenciler ön test, uygulama ve son test aşamalarına eksiksiz katılanlar ile
sınırlandırıldığı için deney grubuna 22, kontrol grubuna ise 23 öğrenci dahil edilmiştir. Elde
edilen veriler ilgili istatistik programında analiz edilmiş, veri setine uygun olarak parametrik
olmayan testlerden Kruskal Wallis ve Wilcoxon sıralı işaretler testleri uygulanmıştır. Analiz
sonuçlarına göre hem kontrol (X̄ön-test=3.37, X̄son-test=3.76) hem de deney gruplarında (X̄ön-test=3.46,
X̄son-test=4) bilgisayarca düşünme becerileri ortalama puanları artmıştır. Kontrol grubunda,
öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerileri ortalama puanları ön-test ve son-test ölçümleri
arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur z=-3.500, p<0.01. Benzer şekilde deney grubu
ölçümleri arasında da anlamlı bir farklılık bulunmuştur z=-3.604, p<0.01. Analizdeki fark
puanları negatif sıralar temeline dayandığından uygulanan eğitimlerin lehine bir durum söz
konusudur. Betimleyici istatistiklere göre kontrol (X̄ön-test=35.6, X̄son-test=37.4) grubunda parkur
performansı süreleri artarken, deney gruplarında (X̄ön-test=42.75, X̄son-test=35.82) parkur performansı
süreleri düşmüştür. Deney grubu ön-test ve son-test ölçümleri arasında da anlamlı bir farklılık
görülmektedir z=-2.049, p<0.05. Oryantiring etkinlikleri üniversite öğrencilerinin bilgisayarca
düşünme becerilerini olumlu etkilediği, bu etkinin ise oyun temelli etkinliklerle arttığı sonucuna
ulaşılmıştır. Araştırmada kontrol grubu üniversite öğrencilerinin parkur performansı süreleri
artarken deney grubu öğrencilerinin parkur süreleri azalmıştır. Araştırmada parkur performansı
sürelerinin azalması daha olumlu bir sonuç olacağından uygulanan eğitimin parkur performansı
üzerinde olumlu bir etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Eğitsel oyun, Düşünme becerileri, Oryantiring