Çocuk Hukuku 1, İstanbul, Türkiye, 16 Aralık 2022, cilt.1, sa.1
Resim,
çocukların kendilerini ifade etmelerine yardımcı olan bir alandır. Çocuğun
anlatımı kendine göredir ve resimlerini önyargısız üretir. Resim etkinlikleri
sayesinde çocuk, karşılaştırmalar yapma, zaman ve mekân ayırımları yapma,
birleştirme ilişkileri, bağlantıları ve biçimleri kavrama ve benzeri yetilerini
de geliştirir.
Psikiyatri,
psikoloji, resimle terapi ve eğitim alanlarında çocuk resimleri ile ilgili
çalışmalara eskiden beri ilgi oldukça fazladır. Çocuk resimlerine psikologların
bir ürün, bir sanat nesnesi olarak bakmamaları yanında; ekonomik kuruluşların
bunları ticari nesne olarak kullandıkları; şehir plancılarının şehrin belirli
bölgelerini çocuk resimlerine benzer şekilde düzenlemeye çalıştıkları da bir
gerçektir. Günümüzde çocuk resminin piyasaya girdiği gözlenmektedir. Çocuk
resimleri konusunda psikologlar ve konuyla ilgili bilim ve sanat insanları
arasında da görüş birliğinin olmaması, her birinin kendi konum, algı düzeyi ve niyetlerine
göre yorum yapmalarından da kaynaklanmaktadır. Bu konunun da ayrıca düşünülmesi
gerekmektedir.
Çocuk
resminin içeriği, çok fazla dış etkilere bağlı olmakla beraber, çeşitli
konuların çizilmesi ve boyanmasında çocuğun içinde bulunduğu zihni gelişim
aşamaları da belirleyicidir. Bu makalenin amacı; 4-14 yaş çocuklarının karalama
aşamasından grafik çizimlerine gelinceye değin resme ait gelişim aşamalarında
çocuk düşüncesindeki aile kavramı, aile bireylerinin çizimi ve şiddet olgusu
hakkındaki ifadelerini örneklerle ortaya koyabilmektir.