Enerji Teknolojileri (Ortaokul)


Oral B., Sağlam Ş.

TÜBITAK Yayınları, Ankara, 2023

  • Yayın Türü: Kitap / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: TÜBITAK Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Enerji;  yaşamımızda  en  çok  duyduğumuz  ve  kullandığımız  kavramlardan  biri  olmakla  beraber,
günümüzde sosyal, ekonomik, teknolojik ve çevresel yönleriyle ele alınan ve değerlendirilen çok geniş
bir  kapsama  sahiptir.  Kavram  olarak  günlük  yaşamda  farklı  kullanımları  ve  birçok  disiplinde  farklı
tanımlamaları vardır. Günlük yaşamda kullandığımız enerji kavramı, kullanıma göre farklı büyüklüklerin
oluşmasına neden olur. Bu büyüklükleri bilmek ve yaşamımızın içerisinde bilinçli olarak kullanmak, hem
topluma  hem  de  bireylere  ekonomik  ve  çevresel  faydalar  sağlayacağı  bir  gerçektir.  Bu  kapsamda
toplumun tüm eğitim seviyelerinde okul öncesinden başlayarak, yaşam boyu öğrenme süreci ile enerji
okuryazarlığı kavramı ele alınmalı ve geliştirilmelidir. Böylece bireylerin günlük kullanımlarında farklı
bakış açıları ve gelişim süreci elde edebilir.
Enerji teknolojileri; enerjinin üretiminden tüketimine kadar birçok alt sistem ve bileşeni kapsamaktadır.
Çok büyük etki alanına sahip olan enerjinin üretim-tüketim sürecinde sürdürebilir yaşamı desteklemek,
ekonomik ve teknolojik olmak  gibi birçok ölçüt öne çıkmaktadır. Bu kapsamda enerji teknolojilerinin
yenilenmesi,  genel  olarak  mevcut  teknolojileri  iyileştirmek  veya  yenilerini  oluşturmak  olarak  ifade
edilmektedir.
Uzun  vadeli  olarak  enerji  teknolojileri  üzerine  yapılan  araştırmalarda  ve  istihdamda  uluslararası
literatürdeki  çalışmaların  kapsamında en önemli  üç  başlık;  enerji verimliliği, enerji  depolanması  ve
yenilenebilir  enerji  kaynakları  olarak  ifade  edilmektedir.  Bu  temel  alanlar  öğrencilerimizin
yönlendirilmesi açısından önemlidir.
Sunulan  bu  çalışmayla  öğretmenler,  enerji  teknolojileri  başlığı  altında  öncelikle  öğrencilerin  enerji
kavramından  başlayarak,  enerji  okuryazarlığı  ve  sürdürülebilir  yaşamı  destekleme  süreçlerini
kavramaları  hedeflemelidir.  Bu  çerçevede  çalışmada  ilk  olarak  enerji  kavramının  tanımı,  büyüklük
olarak  anlamı,  dönüşümü,   enerji  verimliliği  konuları  yer  almaktadır.  Sonraki  aşamada  ise,  enerji
teknolojilerinin üretim süreçleri ele alınmaktadır. Böylece geleneksel ve yenilenebilir enerji kaynakları
üzerine enerji teknolojileri ifade edilmektedir. Özellikle çalışmada rüzgâr ve güneş bazlı yenilenebilir
enerji üretim teknolojileri detaylı olarak sunulmaktadır. Son olarak, günümüzde enerji teknolojilerinin
en  önemli  parçası  haline  gelen  enerji  depolama  sistemleri  üzerine  bir  bölüm  çalışma  içinde
bulunmaktadır.
Bu çalışma, öğretmenlere “Dene ve Yap” öğrenme süreci içerisinde öğrencilerin konuları ele alması
yaklaşımıyla  oluşturulmuştur.  Özellikle  deney  sürecinde  öğrencinin  karşılaşacağı  sorunlara  vereceği
çözümler,  değişkenlerin  belirlemesi  ve  nasıl  değişeceği  gibi  fikirler,  yaparak  ve  yaşayarak  öğrenme
sürecini oluşturması bu çalışmanın istenen aşamalarıdır. Enerji teknolojileri başlığı altında verilen bu
çalışma diğer Deneyap başlıklarından farklı olarak, konunun  içeriği ve farklılığı nedeniyle öğrencilerin
en  yüksek  düzeyde  anlama  ve  kavrama  sağlamak  hedefi  ile  5E  öğretim  yöntemi  kullanılarak
tasarlanmıştır.  Bu  çalışmanın  5E  öğrenme  döngüsü  modeli  ile  öğrencilerin  araştırma  sorgulamaya
teşvik etmesi hedeflenmektedir.
Böylece  “Enerji  Teknolojileri”  başlığı  altında  mühendisliğin  temel  konularına  odaklanılarak,  enerji
kavramı  üzerine  açıklama  ve  tanımlamalar  yapılması  sağlanacaktır.  Analitik  bir  çerçevede  enerji
kavramını  açık  bir  şekilde  öğretmek,   disiplinler  arası  sorunlar  hakkında  düşünmesini  sağlamak  iyi
donanımlı yeni nesil bilim insanları ve mühendisler yetiştirmeye yardımcı olacaktır.