Hemşirelik Eğitiminin Geleceği Sempozyumu 3: Pandemi Sürecinde Eğitimi İyileştirme Yaklaşımları, Türkiye, 27 Eylül 2021, ss.138
HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN AKRAN
YÖNDERLİĞİ PROGRAMINA İLİŞKİN DENEYİM VE
GÖRÜŞLERİ: BİR DEVLET ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ
Amaç:
Bu çalışma, İstanbul’da bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesi
hemşirelik bölümündeki öğrencilerin akran yönderliği programına ilişkin deneyim
ve görüşlerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Metod:
Tanımlayıcı olarak gerçekleştirilen bu çalışmanın
evrenini 2019-2021 yılları arasında akran yönderliği programına dahil olan 120
yönder (III. ve IV. Sınıf) ve 744 danışan (I. ve II. Sınıf) öğrenci; örneklemi
ise 86
yönder ve 181 danışan öğrenci oluşturdu. Veriler gruplara özgü dört bölümden oluşan anket formları ile online
olarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde sayı ve yüzde kullanıldı.
Bulgular: Yönderlerin %44,2’sinin mesleği
sevme, benzer şekilde %44,2’sinin iş bulma kolaylığı ve danışanların ise %53,6’sının iş bulma kolaylığı, %31,5’inin mesleği sevme
nedeni ile hemşireliği tercih
ettiği belirlendi. Danışanların %75,7’sinin, yönderlerin %60,5’inin daha önce
danışmanlık deneyimlerinin olmadığı ve danışanların %65,7’sinin, yönderlerin
69,8’inin okula başladığında uyum sorunu yaşadığı belirlendi. Danışanların
%78,5’inin, yönderlerin %84’ünün akran yönderliği programını yeterli bulduğu
saptandı. Yönderlerin %94,1’inin danışanlarına yararlı olduğunu düşündüğü
tespit edildi. Yönderlerin %84,9’unun danışanlarını yönlendirme sürecinde
sıkıntı yaşamadığı, %82,6’sının danışanları ile iyi bir iletişim
kurdukları,%83,7’sinin kendilerinin ve %81,4’ünün danışanlarının iletişim
tarzını olumlu buldukları tespit edildi. Danışanların %60’ı yönderi ile iyi bir
iletişim kurduğunu, %86’sı yönderinin etik, saygılı, nazik davrandığını ve %79’u
sorumluluklarını yerine getirdiğini ifade etti. Akran yönderliği programında
yaşanan sıkıntıların kapsamlı bilgi ve iletişim kaynaklı olduğu görüldü. Akran
Yönderliği programı etik ilkelerinden “Her ortamda etik ve saygılı olmayı gerektirir.”,
“İyi bir dinleyici olmayı gerektirir.”, “İletişime açık olmayı gerektirir.”,
“Paylaşılan kişisel bilginin gizliliğinin korunmasını gerektirir.” ve “Kişisel sınırlara saygı duymayı gerektirir.”
ifadelerine hem yönder hem de danışan öğrencilerin %80’in üzerinde katılım
gösterdikleri belirlendi. Danışan öğrencilerin yönderlerinden; öğrenciyi
ilgilendiren yönetmelikler, kitap okuma önerisi, staja ilişkin bilgiler, iş
sağlığı ve güvenliği, ders çalışma, eğitimcilerle iletişim, kulüpler gibi
konularda destek istediklerini belirlendi.
Sonuç
ve Öneriler: Öğrencilerin “Akran Yönderliği Programı”nı
yeterli ve yararlı buldukları görüldü. Programın devam etmesi ve deneyimlerin hemşirelik
eğitimi akreditasyon sürecindeki kurumlarla paylaşılması yararlı olacaktır.
Anahtar Kelimeler: Akran yönderliği, mentörlük, hemşirelik.