Biyoloji Öğretmen Adaylarının Evrim Teorisini Kabul Etme Düzeyleri ve Evrim Öğretimi ile İlgili Tutumları Üzerine bir Araştırma


İnan S., İrez O. S.

Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.20-38, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.20-38
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada Türkiye’deki biyoloji öğretmen adaylarının evrim kabul düzeyleri, evrim öğretimine karşı tutum düzeylerini ve bunlar arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmaya 579 biyoloji öğretmen adayı katılmıştır. Veriler Evrim Teorisi Kabul Ölçeği (MATE) ve Evrim Öğretimi Tutum ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Bu iki kavram arasındaki ilişki ki-kare bağımsızlık testi ile incelenmiştir. Sonuçlar katılımcıların önemli bir çoğunluğunun evrimi kabul etmediğini (%37,7; 218 kişi) veya kararsız olduğunu (%52,2; 302 kişi) ortaya koymuştur. Öğretmen adaylarının evrimsel mekanizmalar, evrim teorisinin bilimsel geçerliliği ve evrimin bilim toplumundaki konumuna dair kabul düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların yaklaşık yarısı evrim öğretimine karşı orta düzeyde (%50,6’sı, 276 kişi) tutum sergilemiş olup tutum düzeyi yüksek kişilerin yaklaşık %12’lik (66 kişi) bir oranla azınlığı oluşturduğu bulunmuştur. Katılımcıların evrim kabul düzey

This study set off to explore prospective biology teachers’ acceptance of the theory of evolution, their attitudes towards teaching of it and, the relationship between their acceptance levels of the theory and their attitudes towards teaching of it. The sample of the study was 579 prospective biology teachers. The data were collected through the Measure of Acceptance Evolutionary Theory and the Evolution Teaching Attitude Scale. Results revealed that the majority of the participants did not accepted the theory of evolution (218; 37,7%) or were undecisive about its scientific status (302, 52,2%). The results showed that the participant prospective teachers’ acceptance levels were especially low regarding the evolutionary mechanisms, scientific status of the theory of evolution and status of the theory in scientific community. About half of the participants’ (276; 50,6%) attitudes towards teaching of the theory of evolution were at the medium level whereas only few participants (66; 12%) presented high attitudes. A medium level of relationship was found between acceptance levels and attitudes towards teaching the theory of evolution.