Tıp Eğitimi Dünyası, cilt.18, sa.56, ss.110-122, 2019 (Hakemli Dergi)
Akılcı ilaç kullanımı ile ilgili ülkemizde ve dünyada çok sayıda eğitim
faaliyeti yürütülmektedir. Ancak yapılan çalışmalarda günümüzde halen
akılcı olmayan ilaç kullanımı olduğu, hekimlerin ve özellikle yeni mezun
hekimlerin bu konuda yeterliğe sahip olmadığı ve öğrencilerin kendilerini
reçete yazma konusunda yeterli hissetmedikleri bildirilmektedir. Bu
nedenle mezuniyet öncesi eğitim döneminde başlayan ve ileri eğitim
ve meslek yaşamları boyunca devam eden eğitimlerle akılcı ilaç
kullanımının devamlılığının sürdürülmesi önemlidir.
Öğrenen merkezli eğitim modellerinde öğrenenlerin kendi öğrenme
süreçlerini yönettiği probleme dayalı öğrenme ve işbaşında öğrenme
gibi aktif öğrenme yöntemleriyle rasyonel farmakoterapi eğitiminin
yürütülmesi, öğrenmede kalıcılığın artırılması ve doktorların ilerideki
klinik pratiklerinde kendi başlarına kaldıklarında rasyonel ilaç
kullanımını değişen koşullara göre uygulayabilme yeterliğini kazanmaları için gereklidir.
Klinik tedavi kılavuzları ve temel ilaç listeleri ile uyumlu rasyonel farmakoterapi eğitimi iyi
reçeteleme alışkanlığı kazandırmak için yararlı olmaktadır. Öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumları
dikkate alarak, sıklıkla karşılaşılan klinik durumlar üzerinden yapılan probleme dayalı öğrenme ile
işbaşında öğrenme etkinlikleri rasyonel ilaç kullanımı kazandırılması noktasında tercih edilebilecek etkili yöntemlerin başında gelmektedir. Yine,
toplumda sık görülen hastalıklara yönelik
rasyonel farmakoterapi eğitim modülleri ile,
akılcı ilaç kullanımının tıp fakültelerinde klinik
eğitim dönemlerinde tüm staj programlarına
boylamsal bir koridor olarak entegre bir şekilde
dahil edilmesi ile, öğrencilerin karşılaşacakları
hastalıklarda reçete yazmada kendilerine
güven duymalarına, kişisel ilaç formülerlerini
hazırlayabilmelerine ve güvenli ve etkili
tedavi planları oluşturabilmelerine olanak
sağlayacaktır.