Tarih Okulu Dergisi, cilt.17, sa.73, ss.3241-3256, 2024 (Hakemli Dergi)
Eğitim
sistemi içerisinde pusula vazifesi gören öğretim programları, öğrencilerin
neyi/neleri, nasıl, ne kadar ve hangi sırayla öğreneceklerine ilişkin bir
çerçeve sunar. Eğitim sisteminin diğer öğeleri gibi öğretim programları da
dinamik bir yapıya sahiptir ve belirli aralıklarla bilimsel araştırmaların
bulguları ışığında geliştirilmelidir/güncellenmelidir. Türkiye Yüzyılı Maarif
Modeli (TYMM) kapsamında ortaya oluşturulan öğretim programları, derslere
ilişkin içeriğin büyük oranda sabit kalması, bazı konuların eklenmesi ve/veya
çıkarılması yönüyle bir program geliştirme ya da programı iyileştirme
çalışmasıdır. Ancak ortaya konan paradigma değişimi perspektifinden Türkiye
Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında oluşturulan öğretim programları bir program
değiştirmedir, içerik büyük oranda sabit kalsa bile. Bu araştırmada 26 Nisan
2024’te askıya çıkan ve 27 Mayıs 2024 tarihinde bakanlıkça onaylandığı
duyurulan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamındaki öğretim programları
incelenmiş, incelemede programın gerekçesi, amacı, felsefesi, öğrenci profili,
değer modeli, beceriler ve okuryazarlıklar ayrı ayrı ele alınmıştır. Bu
inceleme sonucuna göre yapılan tespitler ve eksik görülen alanlarla ilgili
önerilerde bulunulmuştur. Araştırma, nitel yaklaşımlardan durum çalışması desenine
göre tasarlanmıştır. Temel sonuçlar şöyledir; TYMM kapsamında hazırlanan
öğretim programlarının güçlü bir gerekçesi ve sağlam bir felsefi arka planı
mevcuttur. Hazırlanması aşamasında birey, toplum, uluslararası bağlam, bilim ve
teknolojideki gelişmeler büyük oranda dikkate alınmıştır. Bireysel
farklılıklara vurgu yapması, okuryazarlık becerilerini programlar aracığıyla
kazandırma iddiası vb yönüyle önceki programlardan farklılaşmaktadır. Bununla
birlikte programın uygulayıcısı olan öğretmenlerin program hakkındaki bilgisi,
ilgisi ve hazırbulunuşluk düzeyleri ile eğitim kurumlarımızın mevcut imkân ve
donanımları programın etkili uygulaması için sorun oluşturabileceği
değerlendirilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, TYMM, Öğretim Programı,
Program Geliştirme.
Curricula, which
serve as a compass within the education system, provide a framework for
determining what students will learn, how they will learn it, to what extent,
and in what sequence. Like other elements of the education system, curricula
have a dynamic structure and must be improved or updated periodically in light
of scientific research findings. The curricula developed within the scope of
the Türkiye Century Education Model (TYMM) largely maintain the content of the
courses, with certain topics added or removed, representing an effort in
curriculum improvement. However, from the perspective of the paradigm shift
presented, the curricula developed within the scope of the Türkiye Century
Education Model constitute a curriculum transformation, even though much of the
content remains unchanged. In this study, the curricula within the scope of the
Türkiye Century Education Model, which were suspended on April 26, 2024, and
announced as approved by the ministry on May 27, 2024, were evaluated. The
analysis examined the rationale, objectives, philosophy, student profile, value
model, skills, and literacies of the program individually. Based on the
findings of this analysis, observations were made, and recommendations were
provided for areas identified as deficient. The study was designed using the case
study design, one of the qualitative research approaches. The main findings
are as follows: The curricula prepared within the framework of TYMM have a
strong rationale and a solid philosophical foundation. The preparation process
largely considered individual, societal, international, scientific, and
technological developments. It differs from previous curricula by emphasizing
individual differences and aiming to impart literacy skills through the
programs. However, the knowledge, interest, and readiness levels of teachers,
who are the implementers of the program, as well as the current resources and
infrastructure of educational institutions, are assessed as potential
challenges to the effective implementation of the program.
Keywords: Türkiye Century Education Model, TYMM, Curriculum, Curriculum
Development.