MEDYA OKURYAZARLIĞI EĞİTİMİ VE İLETİŞİM ÖĞRENCİLERİ: SAKARYA ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ


GEÇER E., BAĞCI H.

Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.16, sa.3, ss.407-434, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Medya okuryazarlığı eğitimi, bir yandan aktif izleyici vurgusu yaparken, diğer yandan da bu izleyicilerin sadece medya içeriği kullanımında değil demokratik haklar ve toplumsal roller bağlamında da kontrol sahibi olabilmesini sağlar. Ne var ki, medya teknolojilerinin değişken özelliği nedeniyle, genelde takipçinin, özelde öğrencinin ve medya okuryazarlığı eğitiminin, bu hızı yakalaması kolay olamamaktadır. Bu çalışmanın da işaret ettiği üzere medya okur-yazarlığı konusunda güçlü bir alt yapıya sahip olması beklenilen iletişim fakültesi öğrencilerinin, beklenenin aksine pasif takipleri ve çok yönlü olamamaları daha etkin bir medya okur-yazarlığı kültürünün oluşmasını engellemektedir.Bu çerçevede, bu çalışma iletişim fakültesi öğrencilerinin medya takibi alışkanlıklarından yola çıkarak, bu takibin, medya içeriğine yönelik davranışlarının belirlenmesinde etkili olup olamayacağını yarı yapılandırılmış görüşme ve içerik analizi yöntemleriyle değerlendirmeye çalışmıştır. Ana-evrenin Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi olarak seçildiği çalışmada, farklı bölümlerde okuyan 56 öğrenciyle mülakatlar yapılmıştır. Çalışmanın sonuçları; iletişim fakültesi öğrencilerinin, medya okuryazarlık eğitiminin, bilinçli okuyuculara ihtiyaç olduğu için gerekli olduğunu düşündüklerini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca medya okuryazarlık eğitiminin; kullanıcının bilinçli olmasını sağladığı, yorumlama yeteneğini geliştirdiği, izleyiciye, haberlerin doğru şekilde analiz etme ve eleştirel bakış açısına sahip olma yeteneğini kazandırdığı ortaya çıkmıştır. Elde edilen bir diğer sonuç ise araştırmaya katılan öğrencilerin günlük haberleri en çok internet ve sosyal medya üzerinden takip etmesi olmuştur.
Media literacy; while highlighting an active audience, also suggests that the audience should not only be able to control media content but also have an ability in controlling social roles and democratic rights. Nonetheless, the structure of changing media technologies does not allow the media literacy of the consumer or the student in particular to catch up wih this rapid change. As this study points out, the inactive use of the media by communication faculty students, who are supposed to have a powerful media literacy background, and their standardized approaches obstruct an effective media literacy culture to occur. In this regard, this study, based on the habits of media use of communication faculty students and through semi-structured interviews and content analysis, tries to find out if these habits influence their behaviors regarding the media content. 56 students from different departments (public relations, journalism, media and communication design) at Sakarya University Communication Faculty were interviewed. The conclusions of the study specify that communication faculty students pay attention to media literacy education as there is a need for a more informed audience. Furthermore, a media literacy education helps the users to be more conscious, to develop their understanding and provide them the ability to analyze the news media and have a critical approach. Another outcome demonstrates that the students, who participated in this study, mostly fallow daily news through the internet and social media.