ÖĞRETMENLERİN TEKSTİL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ KONUSUNDAKİ BİREYSEL TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ


ÖZTÜRK R. Z. G., EROGLU N. S.

Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, sa.49, ss.135-170, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Aile içinde eğitimine başlayan çocuk, okul öncesi eğitim ile okula ilk adımını atar. Öğretmenlerinin yardımı ile bulunduğu dünyayı kavrama beceresini elde eder. Öğretmenlerinin kişisel tutumlarını gözlemleyerek kendi davranışlarını şekillendirir. Bu durum, öğrencilerin öğretmenlerini taklit ederek benzer davranışları sergileme eğiliminde olduklarını göstermektedir. Yapılan araştırmalar, öğretmenlerin özel yaşamlarında edindikleri bilgi ve benimsedikleri tutumların, okul ortamında sergiledikleri davranışlara yansıdığını ve bu şekilde öğrencilere örnek olma potansiyeline sahip olduklarını ortaya koymaktadır. Sürdürülebilirlik ve geri dönüşüm değerlerini benimseyen öğretmenler, bu değerleri okul içindeki davranışlarına yansıtarak öğrencilere liderlik edebilir, farkındalık yaratmada etkili bir araç olabilir. Bu süreçte, eğitimcilerin sürdürülebilirlik bilincinin yaygınlaştırılmasında kritik bir rol üstlendiği düşünülmektedir. Araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin sürdürülebilirlik konusundaki bireysel tutumlarının, okul ortamındaki davranışlarına yansıyarak öğrenciler üzerinde farkındalık yaratma potansiyelini değerlendirmektir. Öğretmenlerin kişisel yaşantılarında benimsedikleri sürdürülebilir uygulamaların, öğrencilere aktardıkları değerler üzerinde belirleyici olabileceği öngörülmektedir. Araştırmada, Bilfen Okulları'nda görev yapan toplam 378 lise öğretmeni örneklem olarak seçilmiştir. Veri toplama yöntemi olarak anket tekniği kullanılmış; elde edilen veriler, SPSS 26 paket programı ile istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Bu çalışma, sürdürülebilirlik ve geri dönüşüm konularında öğretmenlerin eğitimdeki rolünü ortaya koyarak, gelecekteki araştırmalara katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
This study examines the individual attitudes of high school teachers on sustainability and recycling in the textile industry and evaluates the reflection of these attitudes on students and their potential to raise awareness. In the face of increasing environmental impacts of the fashion industry and the pressure of fast-paced consumption habits on nature, the role of educators in setting an example for students by adopting sustainable lifestyles is critical. The main purpose of the research is to evaluate the potential of teachers' individual attitudes towards sustainability to raise awareness on students by reflecting their behaviours in the school environment. It is foreseen that the sustainable practices adopted by teachers in their personal lives can be decisive on the values they convey to students. In the study, a total of 378 high school teachers working in Bilfen Schools were selected as a sample. Survey technique was used as the data collection method; The obtained data were statistically analysed with SPSS 26 package program. The results of the research showed that many teachers have a positive approach to sustainable textile products, pricing strategies should be reviewed, and the accessibility of sustainable textile products should be increased.