II. International Symposium of Teaching Turkish as a ForeignLanguage, Munich, Almanya, 20 - 21 Mayıs 2016, (Tam Metin Bildiri)
Gelişen bilgi ve iletişim teknolojilerinin Türkçenin yabancı dil
olarak öğretimine farklı bir ivme kazandırmasının yanı sıra ölçme ve
değerlendirmeye de olumlu katkılarda bulunduğunu görmekteyiz. Sınıf ortamı
dışında özellikle bireysel öğrenmeyi ve bireysel değerlendirmeyi temel alan
yazılımlar ve programlar temel dil becerileri olan okuma, dinleme, konuşma ve
yazma başta olmak üzere, dilbilgisi, sesbilgisi ve kelime bilgisini
geliştirmeye yönelik tasarlanmaktadır. Bu çalışmamızda, bireysel öğrenmeyi
destekleyen temel dil becerilerini ölçmeye yönelik Articulate Storyline
yazılımı aracılığıyla Moodle öğretim yönetim platformu üzerinden scorm
paketleme bölümünden faydalanılarak hazırlanan eğitim materyalinin yabancı dil
eğitimine katkısı incelenecektir. Ayrıca, söz konusu yazılımlar aracılığı ile
özellikle sözlü dil becerisi, dinleme ve anlama yetisi gibi eskiden ölçme ve
değerlendirilmesi yapılamayan yetenekleri nasıl değerlendirebiliriz? Bu
programlar başka hangi avantajlar sağlamaktadır? Kullanım alanlarındaki
sınırlılıklar ve karşılaşılan sorunlar nelerdir? Bu yazılımları geliştirmenin
yolları nelerdir? gibi sorulara cevap arayacağız
We observe that the development of information and communication technologies has not only given a new impetus to the teaching of Turkish as a foreign language but has also made positive contributions to assessment and evaluation. Software and programs that focus on individual learning and individual assessment, especially outside the classroom environment, are designed to develop basic language skills such as reading, listening, speaking, and writing, as well as grammar, phonetics, and vocabulary. In this study, we will examine the contribution of educational materials prepared using the Moodle teaching management platform and the SCORM packaging section through Articulate Storyline software, which measures basic language skills that support individual learning, to foreign language education. Additionally, we will seek answers to questions such as: How can we assess skills that were previously difficult to measure and evaluate, such as oral language skills, listening, and comprehension, using these software programs? What other advantages do these programs offer? What are the limitations in their application areas and the problems encountered? What are the ways to improve these software programs?