Üniversite Öğrencilerinde Fiziksel Aktivite Farkındalığı, Aktivite Düzeyi ve Mobil Teknoloji Kullanımının Araştırılması


Ertunç Gülçelik G., Aydın O., Yıldız Özer A.

Journal of Health Sciences and Management, sa.1, ss.11-20, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Teknoloji sağlık alanında da farklı amaç ve uygulamalar ile kendini göstermektedir. Sağlıklı yaşamın en önemli bileşenlerinden olan aktiviteye dikkat çekmek ve katılımı arttırarak kronik hastalık gelişimini önlemek hedeflenmektedir. Bu amaçla kullanılan sistemler kapsamında mobil aplikasyonlar ve günlük yaşamda da pratik kullanım sağlayan pedometreler, egzersiz rehberleri gibi birçok uygulama geliştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ve farkındalığını değerlendirmek, mobil teknolojilerin kullanım oranlarını araştırmaktır.

Gereç ve Yöntem: Mobil telefon kullanan ve araştırmaya katılımı kabul eden üniversite öğrencilerinin demografik özellikleri, FIT Skoru ve Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA) ile fiziksel aktivite düzeyi, yazarlarca oluşturulan değerlendirme formu ile fiziksel aktivite farkındalığı ve mobil teknolojiler hakkında bilgileri sorgulandı.

Bulgular: Çalışmaya 100 üniversite öğrencisi (ortalama yaş: 20,88±1,57 yıl) katıldı. Öğrencilerin FIT skorlarının %71’i normal seviyenin altında bulundu. UFAA sonuçlarına göre öğrencilerin %24’ü düşük, %54’ü orta ve %22’si şiddetli fiziksel aktiviteye katılımı vardı. Öğrencilerin %46’sı düzenli fiziksel aktivite yaparken, fiziksel aktivite yapmalarının birincil amacının ‘’Sağlıklı yaşam’’ (%40) olduğu görüldü. Fiziksel aktivitenin sağlığa yararının yüksek olduğu ve başlangıç yaşının ortalama 9,04 yaş olması gerektiği bildirildi. En sık tercih edilen aktivitenin yürüyüş olduğu ve şiddetinin belirlemede pedometre kullanımının %49 olduğu saptandı.

Sonuç: Öğrencilerin birçoğu yetersiz fiziksel aktivite düzeyine sahip olduğu görülmüştür. Diğer yandan sağlık için fiziksel aktivitenin önemli olduğu ve erken yaşlarda başlanması gerektiği de savunulmuştur. Katılımcıların aktif olarak telefon kullanmalarına karşın fiziksel aktiviteyi destekleyen teknolojik uygulamalar hakkında yeterince bilgiye sahip olmadıkları da düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Öğrenciler, fiziksel aktivite, aktivite farkındalığı, mobil teknoloji

AAim: Technology also shows itself in the field of health with different purposes and applications. It is aimed to draw attention to the activity, which is one of the most important components of healthy life, and to prevent the development of chronic diseases by increasing participation. Among the systems used for this purpose, many mobile applications, pedometer and exercise guides that provide practical use in daily life have been developed. The aim of this study is to evaluate the level and awareness of physical activity among university students and to investigate the usage rates of mobile technologies.

Methods: The demographic characteristics of the university students who used mobile phones and accepted to participate in the study, physical activity level with FIT Score and International Physical Activity Scale (IPAQ), physical activity awareness and information about mobile technologies were questioned with the evaluation form created by the authors.

Results: A total of 100 university students (average age: 20.88±1.57 years) participated in the study. 71% of the students' FIT scores were found below the normal level. According to the IPAQ results, 24% of the students had low participation in physical activity, 54% moderate and 22% vigorous physical activity. While 46% of the students were doing regular physical activity, it was observed that the primary purpose of doing physical activity was "Healthy life" (40%). It was reported that the health benefit of physical activity was high and the average age of onset should be 9.04 years. It was seen that 82% of the information about technological applications was "negative". It was found that the most preferred activity was walking and the duration of pedometer use in determining its intensity was 49%.

Conclusion: Most of the students were found to have insufficient physical activity levels. On the other hand, it has been argued that physical activity is important for health and that it should be started at an early age. Although the participants actively use the phone, it is thought that they do not have enough knowledge about technological applications that support physical activity.

Keywords: Students, physical activity, activity awareness, mobile technology