Okul Öncesi Dönemde Teknoloji Kullanımı


Creative Commons License

Kanburoğlu V.

X. Dünya OyunOynama Günü Paneli ve Sanal Bağlam Olarak Oyun: Dijital Oyunlar, İstanbul, Türkiye, 8 - 10 Mayıs 2019, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Okul öncesi dönemde dijital teknoloji kullanımı doğru ve kontrollü bir şekilde kullanıldığında, çocukların gelişiminde önemli katkıları ile birlikte fırsat eşitliği sağlayabilir. Yapılan olumlu araştırma örneklerinin bulgularına bakıldığında; problem çözme ve mantık yürütme gibi bilişsel becerilerini; yeni kelime öğrenme, harf ve ses farkındalığıyla dil gelişimini; dokunmatik ekran kullanımı ve el-göz koordinasyonuyla ince motor becerilerini; dijital hikaye anlatımı ve oyunlarla yaratıcı düşünme becerilerini desteklediği söylenebilir. Fakat unutulmamalıdır ki;, yanlış ve aşırı kullanım ve bağımlılık sonucu riskler oluşabilir. Ayrıca çocukların, fiziksel aktivite, sosyal etkileşim için ayrılması gereken süreyi azaltıkları da söylenebilir. Birde uzun süre ekrana baktığında, göz yorgunluğu ve duruş bozuklukları riskini de artırabilir. Her zaman içeriği olan ve yaşına uygun etkileşimli uygulamalar seçilmeli; ebeveyn veya öğretmen destekli kullanılmalı, deneyim sonrası yorumlamalı ve gerçek hayatla bağlantı kurmalı; etkinlikler etkileşimli bir öğrenme sürecine dönüştürülmeli dengeli bir şekilde entegre edilmelidir. Okul öncesi eğitimde destekleyici bir araç olarak görülmeli, asla eğitimin temeli haline getirilmemelidir. Çocuğun ihtiyaçları göz önünde bulundurularak, sınırları belirli, denetimli ve kaliteli bir kullanım, faydalarını en üst düzeye çıkarırken riskleri en aza indirecek tasarımlar yapılmalıdır. Okul öncesi anabilim dalı öğrencilerimizle yaptığımız örnek çalışmalarda bize dijital materyallerin de eğitimde gerek tekrar ve pekiştirme gerek araç olarak kullanılacağını göztermektedir.

When used correctly and in a controlled manner during the pre-school period, digital technology can contribute significantly to children's development and provide equal opportunities. Looking at the findings of positive research examples, it can be said that it supports cognitive skills such as problem solving and reasoning; language development through learning new words, letter and sound awareness; fine motor skills through touch screen use and hand-eye coordination; and creative thinking skills through digital storytelling and games. However, it should not be forgotten that risks can arise from incorrect and excessive use and addiction. It can also be said that children reduce the time they should be spending on physical activity and social interaction. Furthermore, prolonged screen time can increase the risk of eye strain and posture problems. Content-rich, age-appropriate interactive applications should always be selected; they should be used with parental or teacher support, reviewed after use, and linked to real life; activities should be transformed into an interactive learning process and integrated in a balanced manner. It should be seen as a supportive tool in pre-school education and never become the basis of education. Designs should be made that maximise the benefits while minimising the risks, with defined limits, controlled and quality use, taking into account the child's needs. Our sample studies with pre-school department students demonstrate that digital materials can be used in education both for repetition and reinforcement and as a tool.