ULUSLARARASI İSLAM EĞİTİM KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 27 - 28 Nisan 2018, sa.6, ss.561-580
ÖZ: Bilindiği
üzere İslamî eğitimin merkezinde Allah’ın ayetleri, Hz. Peygamber’in hadisleri
ve bu ikisinin etrafında şekillenen Müslüman düşünürlerin eserleri yer
almaktadır. Bu mezkûr kaynakların eğitici gücü ve dinamizmi sayesinde farklı
ırklara mensup milletler, aynı idealler etrafında birleşerek tarihin akışı
içerisinde dünyaya yön vermişlerdir. Bu noktada araştırılması gereken en önemli
husus kanaatimizce, başta Kur’an olmak üzere bu kaynaklardaki eğitici ve
dönüştürücü gücün temel sebeplerinin neler olduğunun tespitidir. Bu tespit
bize, bugünün İslami eğitiminin nasıl olması gerektiğinin parametrelerini keşfetme
konusunda da yardımcı olacaktır. Kanaatimize göre kaynaklarımızdaki bu gücün en
önemli sebebi, hakikati anlatış/sunuş yöntemi, bir diğer deyişle hakikati ifade
ediş biçimidir ki, bu da yoğun bir metaforik/temsîlî anlatım üslubunun hâkim ve
etkili olmasıdır.
Bu
sebeple günümüzde İslamî eğitim görevini ifa eden kişilerin, özellikle genç
nesle ulaşabilmede ve onları ikna edebilmede, kaynaklarımızdaki temsili anlatım
yoluyla insanları etkileme ve ikna etme gücünü günümüze taşıyabilmeleri
elzemdir. Bir başka ifadeyle, söz konusu eğitimcilerimizin yapmaları gereken
şey, Kur’an’ın temsili anlatım metodunu asrın idrakine sunabilmektir. Zira bu
tür anlatımlarıyla Kur’an, dünyanın en etkili ve en hayret verici eğitimini gerçekleştirmiş
ve bir vahşet toplumunu, bir medeniyet toplumuna dönüştürmüştür. Örneğin,
yaşantılarında ticaret olgusuna büyük önem veren Mekke toplumuna bazı
hakikatleri ticari kavramlar ve teşbihler eşliğinde anlatması, Kur’an’ın
metaforlar ile anlatışının ve bu alandaki i’cazının müşahhas bir örneğini
teşkil etmektedir. (bkz. Bakara, 16; Tevbe, 111; Saff, 10; Kâria, 6-8 vd.)
Yine
Kur’an’da ve medeniyetimizin temel kaynaklarında iman/mü’min, küfür/kâfir ve
nifak/münafık gibi teolojik konularla; yeniden diriliş, cennet ve cehennem gibi
uhrevî konular anlatılırken yoğun bir temsîlî/metaforik anlatıma yer verildiğini
görmekteyiz. Zira bu emsaller/metaforlar sayesinde muhatabın zihninde manalar daha
kolay şekillenerek dağınık olan hususlar toplanmakta ve karışık olan şeyler
imtizaç etmektedir.
Biz
de İslam eğitimi alanında mesaisini harcayan eğitimcilerimize katkı sağlamak
amacıyla hazırladığımız bu çalışmamızda, farklı seviyedeki örgün eğitim
kurumlarında on iki yıl boyunca uygulayarak faydalı dönütler aldığımız bazı
metaforları, şu ana başlıklar altında sunmaya gayret edeceğiz: I.
İnanç-İbadet-Ahlak İlişkisine ve Bütünlüğünün Önemine Yönelik Metaforlar… II.
Vahiy ve Peygamber Olgusuna Dair Metaforlar… III. İnsan ve Peygamber İlişkisine
Yönelik Metaforlar… IV. Peygamber Kıssaları ve Kavimlerin Helâkine Yönelik
Metaforlar… V. Kutsal Kitapların Gönderiliş Amaçlarına Yönelik Metaforlar… VI.
Dünyadaki İnanç Gruplarını Açıklamaya Yönelik Metaforlar… VII. İbadet-İstikrar
İlişkisine Yönelik Metaforlar… VIII. Günah ve Tövbenin Mahiyetine İlişkin
Metaforlar… IX. Ebeveyn-Evlat İlişkisine Yönelik Metaforlar… X. Mahşer ve
Ahiret Ahvaline Yönelik Metaforlar…
As
it is known, the core part of Islamic education consists of verses of Allah,
the hadiths of Prophet Mohammad (pbuh), and Muslim scholars’ works which shaped
around these two sources. In the flow of history, thanks to the dynamism and
educational power of the aforementioned sources, people from different nations
and races guided the world by joining together for the same ideas. In that
point, we believe that understanding the fundamental reasons for educative and
transformative power of these sources, especially Quran, is the most crucial
thing. Because, this finding will help us determine the parameters of today's
Islamic education method. In our opinion, this power comes from the method of
narrating/presenting the haqiqat (truth), in other words, the way of expressing
the haqiqat, which based on metaphorical/representative style.
For
this reason, it is important for those who provide Islamic education to apply
the methods of influencing and convincing people through representative
expressions in our sources to today’s society, since it will help them
especially impress and persuade the younger generation. In other words, what
our educators need to do is to use the methods of representative expression of
Quran, by making connections with today’s world. With such expressions, Quran
provides the most effective and astonishing education method which transforms a
savage society into a civilized society. For example, narrating some haqiqats
by using commercial terms and similes to Mecca society who gives great
importance to the trade is a concrete example of metaphoric expressions in
Quran (Al-Baqarah, 16; At-Tawbah, 111; As-Saff, 10; Al-Qari’ah, 6-8, etc.)
In
Quran and other main sources of our civilization, we can observe that
representative/metaphoric expression is intensely used regarding theological
issues such as faith/believer, profanity/infidel, discord/hypocrite and also
numinous issues such as resurrection, heaven and hell. This metaphoric
narration makes it easier for the interlocutor to image the meaning in his
mind, making him understand the complicated concepts.
In
this paper, to contribute to the methods of our educators who spend their time
in the field of Islamic education, we present some metaphors which we have
applied in different formal educational institutions for twelve years and had
positive feedbacks. These metaphors will be given under the following headings;
I. Metaphors On The Importance of Faith-Worship-Moral Integrity … II. Metaphors
About the Facts of Revelation and Prophet…III. Metaphors On Man-Prophet
Relationship… IV. Metaphors about The Stories of Prophets and Destroyed Tribes…
V. Metaphors About The Purposes Of Sending Holy Books… VI. Metaphors Aiming To
Explain Belief Groups In The World… VII. Metaphors On Worship & Stability
Relationship … VIII. Metaphors About the Nature Of Sin And Repentance… IX.
Metaphors On Parent-Child Relationship… X. Metaphors About Judgment Day &
Afterlife.