PISA Sınavı Okuma Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuzu Önerisi


Creative Commons License

Aşıcı M., Baysal Z. N., Şahenk Erkan S. S.

Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt.3, sa.4, ss.321-332, 2014 (Hakemli Dergi)

Özet

PISA sınavına katılan ülkeler başarılarını arttırmak için raporlar ve öğretmen kılavuzları gibi farklı çalışmalar yapmaktadır. Türkiye’de de başarıyı arttırmak için raporlar yanında özellikle PISA sınavına yönelik Öğretmen Kılavuzlarına ihtiyaç olduğu düşünülmektedir. Bu çalışma böyle bir eksiklikten hareketle yapılmıştır. Çalışmanın amacı, ilgili ülkelerin rapor ve kılavuz kitaplarından yararlanarak, ülkemiz şartlarına uygun Okuma (Becerileri) Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı önerisi getirmektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bütüncül çoklu durum çalışması perspektifi ile veriler toplanmış, doküman incelemesi yapılmış ve içerik analiz tekniği ile veriler çözümlenmiştir. Araştırmada Kanada ve İrlanda’nın Okuma Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz kitaplarının kendi kültür ortamları içinde nasıl oluşturulduğuna bakılmış ve Avustralya ile genel olarak Avrupa ve Türkiye raporları incelenmiştir. İnceleme ve karşılaştırmalar sonucunda, Türkiye şartlarına uygun Okuma Okuryazarlığı Kılavuz Kitabı taslağı oluşturulmuştur. Anahtar Sözcükler: PISA sınavı, Öğretmen Okuma Okuryazarlığı Kılavuzu, Türkiye. 

The countries participated in PISA exams use different approaches to improve their success, such as preparing reports and teacher guides. In Turkey, in order to increase success with PISA exam reports Teacher Guides, especially prepared for PISA exams, are very useful. The current study is conducted based on this need. The purpose of the study was to propose a culturally-appropriate a Reading (Skills) Literacy Teacher Hand Book through using related countries’ reports and teacher guides. The qualitative research method is used for data analysis. The data was collected using the perspective of Comparative Case Analysis and tested through the document and content analyses. In this research, within their own cultural context, how Canada and Ireland Reading Literacy Teacher Hand books were developed and examined, the reports of Australia in general Europe and in Turkey were investigated. Based on those examinations and comparisons a draft of Reading Literacy Hand Book suitable for the conditions of Turkey will be developed. Key Words: PISA exam, Teacher's Guide for Reading Literacy, Turkey