İLKÖĞRETİM 5. SINIF MÜZİK DERSİ KAZANIMLARINI DESTEKLEYEN MÜZİK WEB UYGULAMALARININ İNCELENMESİ VE MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN MÜZİK WEB UYGULAMALARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ


Creative Commons License

Ünal S., Piji Küçük D.

The Journal of Academic Social Science, cilt.10, sa.132, ss.387-413, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 132
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.29228/asos.63902
  • Dergi Adı: The Journal of Academic Social Science
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, Index Copernicus, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.387-413
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, İlköğretim 5.Sınıf müzik dersi Müziksel Algı ve Bilgilenme öğrenme alanı başlığı altında bulunan ilk altı kazanımı destekleyen müzik web uygulamalarını incelemek ve müzik öğretmenlerinin müzik web uygulamalarının müzik derslerinde kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada, İlköğretim 5. Sınıf Müzik Dersi kazamınlarını destekleyecek müzik web uygulamalarının incelenmesine yönelik olarak nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi, müzik web uygulamalarının müzik öğretmenleri görüşlerine göre incelenmesi için de durum çalışması ve bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 10 alan uzmanı ve 20 müzik öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmaya katılan uzmanların, listelenen müzik web uygulamalarının İlköğretim 5.Sınıf müzik dersi kazanımlarını destekleyip desteklemediği ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla, uzman görüşü formu oluşturulmuş ve elde edilen verilerin güvenirliğini tespit etmek amacıyla Miles ve Huberman tarafından önerilen formül kullanılmıştır. Diğer bir veri toplama aracı olarak, müzik öğretmenlerinin müzik web uygulamalarının müzik dersinde kullanımına yönelik görüş ve önerilerinin saptanması amacıyla 10 adet açık uçlu soruyu içeren yarı yapılandırılmış bir görüşme formu oluşturulmuştur. Bu görüşme formunun analizine yönelik olarak nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın ilk aşamasında uzman görüşlerinden elde edilen bulgular sonucunda, listelenen müzik web uygulamalarının çoğunluğunun İlköğretim 5. Sınıf müzik dersi kazanımlarını desteklediği ve uygulamaların tamamının ingilizce olduğu, bir uygulama hariç, kalanların ücretsiz olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında müzik öğretmenlerinin müzik web uygulamalarını müzik dersinde kullanmalarıyla ilgili görüşlerinden elde edilen bulgular sonucunda, öğretmenlerinin çoğunluğu bu uygulamaları tanıdıkları/kullandıkları ve müzik web uygulamalarının ilkokul müzik dersi kazanımlarını desteklediğini düşündüklerini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler bu uygulamaları kullanmalarına sebep olarak; “eğlenceli olmaları”, “konunun daha kolay işlenmesini sağlamaları”, “soyut kazanımları somutlaştırarak ders işlemeyi sağlamaları”, “öğrenci merakını canlı tutmaları”, “kazanımların içeriğini zenginleştiriyor olmaları” vb şekillerde ifade etmişlerdir. Öğretmenler tarafından uygulamaların ücretli olmaları ve Türkçe dil seçeneğinin olmaması, öğretmenlerin uygulamaları kullanmadaki yetersizlikleri, çevrimdışı kullanılamama gibi olumsuz durumlar ifade edilmiştir. Araştırma sonuçlarına dayanarak, uygulayıcılara ve araştırmacılara ilişkin öneriler sunulmuştur.