The Journal of Academic Social Science, cilt.10, sa.132, ss.387-413, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, İlköğretim 5.Sınıf müzik dersi Müziksel Algı ve
Bilgilenme öğrenme alanı başlığı altında bulunan ilk altı kazanımı destekleyen
müzik web uygulamalarını incelemek ve müzik öğretmenlerinin müzik web
uygulamalarının müzik derslerinde kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya
koymaktır. Araştırmada, İlköğretim 5. Sınıf Müzik Dersi kazamınlarını
destekleyecek müzik web uygulamalarının incelenmesine yönelik olarak nitel
araştırma yöntemlerinden içerik analizi, müzik web uygulamalarının müzik
öğretmenleri görüşlerine göre incelenmesi için de durum çalışması ve bütüncül tek
durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 10 alan uzmanı ve 20
müzik öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmaya katılan uzmanların, listelenen müzik
web uygulamalarının İlköğretim 5.Sınıf müzik dersi kazanımlarını destekleyip
desteklemediği ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla, uzman görüşü formu
oluşturulmuş ve elde edilen verilerin güvenirliğini tespit etmek amacıyla Miles ve
Huberman tarafından önerilen formül kullanılmıştır. Diğer bir veri toplama aracı
olarak, müzik öğretmenlerinin müzik web uygulamalarının müzik dersinde
kullanımına yönelik görüş ve önerilerinin saptanması amacıyla 10 adet açık uçlu soruyu içeren yarı yapılandırılmış bir görüşme formu oluşturulmuştur. Bu görüşme
formunun analizine yönelik olarak nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz
kullanılmıştır. Araştırmanın ilk aşamasında uzman görüşlerinden elde edilen
bulgular sonucunda, listelenen müzik web uygulamalarının çoğunluğunun
İlköğretim 5. Sınıf müzik dersi kazanımlarını desteklediği ve uygulamaların
tamamının ingilizce olduğu, bir uygulama hariç, kalanların ücretsiz olduğu tespit
edilmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasında müzik öğretmenlerinin müzik web
uygulamalarını müzik dersinde kullanmalarıyla ilgili görüşlerinden elde edilen
bulgular sonucunda, öğretmenlerinin çoğunluğu bu uygulamaları
tanıdıkları/kullandıkları ve müzik web uygulamalarının ilkokul müzik dersi
kazanımlarını desteklediğini düşündüklerini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler bu
uygulamaları kullanmalarına sebep olarak; “eğlenceli olmaları”, “konunun daha
kolay işlenmesini sağlamaları”, “soyut kazanımları somutlaştırarak ders işlemeyi
sağlamaları”, “öğrenci merakını canlı tutmaları”, “kazanımların içeriğini
zenginleştiriyor olmaları” vb şekillerde ifade etmişlerdir. Öğretmenler tarafından
uygulamaların ücretli olmaları ve Türkçe dil seçeneğinin olmaması, öğretmenlerin
uygulamaları kullanmadaki yetersizlikleri, çevrimdışı kullanılamama gibi olumsuz
durumlar ifade edilmiştir. Araştırma sonuçlarına dayanarak, uygulayıcılara ve
araştırmacılara ilişkin öneriler sunulmuştur.