Türkiye’deki Biyoloji Öğretmen Adaylarının Evrim Teorisini Kabul Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma


İnan S., İrez O. S.

İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, cilt.8, sa.15, ss.53-73, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu çalışma Türkiye’deki biyoloji öğretmen adaylarının evrim teorisini kabul düzeylerini belirlemeyi amaçlamıştır. Yöntem: Çalışmaya Türkiye’deki 12 farklı üniversitede öğrenim gören 579 biyoloji öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada betimsel tarama yöntemi temel alınarak yürütülmüştür. Veriler Evrim Teorisi Kabul Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analiz edilmesinde yüzde, ortalama ve frekans kullanılmıştır. Bulgular: Katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanı 53,13 olup bunların yaklaşık yarısı (%52,2) evrim teorisini kabul etmede kararsız, önemli bir kısmı (%37,7) reddeden ve sadece %10’u kabul edenler grubunda yer almaktadır. Katılımcıların çoğunluğunun canlılardaki değişim ve çeşitlilik olgusunu kabul etmekte olduğu, önemli bir kısmının ise yaratılış görüşüyle uyuşmadığı için evrim teorisinin kabul etmemekte veya kararsız olduğu bulunmuştur. Ayrıca katılımcılar genel olarak değişimin insanlar için de geçerli olduğunu kabul etseler de bunun evrim mekanizmasıyla gerçekleştiği söz konusu olduğunda kabul oranında azalma olmuştur. Sonuçlar ve Öneriler: Ortaya çıkan sonuç ulusal ve uluslararası çalışmaların sonuçları ile uyumludur. Evrim teorisi ile ilgili eğitimde başarı elde etmek için biyoloji ve biyoloji eğitimi bölümlerinde evrim eğitiminin kalitesi artırılmalı ve evrim teorisi ile ilgili etkili öğretim stratejileri geliştirilmeli ve uygulanmalıdır.


Purpose: The aim of this study was to investigate Turkish preservice biology teachers’ acceptance of the theory of evolution. 

Design & Methodology: The participants of the study were 579 preservice biology teachers from 12 different universities in Turkey. Survey method has been used in this descriptive research. The data were collected through the Measure of Acceptance Evolutionary Theory. Data have been analyzed using percentage,average and frequency. 

Findings: Results of the study revealed that the average score of the participants was 53,13. According to the results, almost the half of the participants (52,2%) were placed in the indecisive group, an important number of participants were placed in the refusers group (37,7%). Only 10 % of the participants were placed in the acceptors group. The results showed that more than half of the participants accept the phenomenon of change and diversity in living things and didn’t accept the theory of evolution or were indecisive because it did not correspond to their view of creation. Moreover, although the participants generally accepted that the transformation is valid for human beings, when it came to human evolution via evolutionary mechanisms, the acceptance rate decreased. 

Implications & Suggestions: This low levels of acceptance of the theory of evolution among preservice biology teachers obtained in this study confirms the results of the previous national and international studies. In order to achieve success in education regarding the theory of evolution, the quality of evolution education in biology and biology education departments should be raised and effective teaching

strategies regarding the theory of evolution should be developed and implemented.