HALİL PAŞA’NIN “KERVANSARAY AVLUSUNDA HALICILAR” ESERİNİN PEDAGOJİK SANATELEŞTİRİSİ İLE İNCELENMESİ


s. a., DAŞDAĞ F. E.

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.22, sa.87, ss.1016-1026, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Türk resim sanatının gelişmesinde, batılı anlamda figüratif çalışmaların başladığı 19. yüzyıl önemli bir dönemdir.Hem bu yüzyılın sanat anlayışının hem de figüratif resmin anlaşılması açılarından bu dönemde yapılan bir sanat eserinin pedagojiksanat eleştirisi ile incelenmesi aydınlatıcı olacaktır. Bu bağlamda 19. yüzyılda figür çalışan Türk ressamlarından biri olan Halil Paşa‟nın “Kervansaray Avlusunda Halıcılar” adlı yapıtı pedagojik sanat eleştirisi ile incelenmek üzere seçilmiştir. Halil Paşa Türk resminin Asker Ressamlar kuşağından olup, özellikle yaptığı portrelerle, İstanbul ve Kahire peyzajları ile bilinen bir sanatçıdır. Sanatçının bu yapıtı insan figürünün Batı stilinde yapılmasının getirdiği değişikliklerin incelenmesi ve Batı stili figüratif resim anlayışının ortaya konması açılarından önemli bir yere sahiptir. Öte yandan bu araştırma pedagojik eleştiri yönteminin bir sanat eserine nasıl uygulanacağını göstermesi açısından da önem arz etmektedir. Bu makalenin sonucunda 19. yüzyılda Türk resim sanatında figürün etkili bir şekilde ressam tarafından kullanıldığı ve bu durumun bir devrim niteliği taşıdığı belirlenmiştir. Ressamın bu yapıtında yer alan renk ve biçimler, psikolojik veya sosyal kodlar, ikonografik ve kültürel anlamlar bulunmuş ve yorumlanmıştır. 0ryantalist üsluplu olan bu yapıtın yansıtmacı, anlatımcı ve işlevsellik özelliklerine sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca bu inceleme sonucunda; pedagojik sanat eseri eleştirisinin sanat eğitimine ve genel öğretime katkılar sunacağı ortaya konmuştur.
In the development of Turkish painting art, the 19th century is an important period, when figurative works started in the western sense. In terms of understanding both art of this century and figurative painting, it would be enlightening to examine an art work made in this period with pedagogical art criticism. In this context, the work of Halil Paşa, one of the Turkish painters who worked on figures in the 19th century, named "Kervansaray Avlusunda Halıcılar" was chosen to be examined with the criticism of pedagogical art. Halil Paşa is from the Soldier Painters generation of Turkish painting and is an artist known especially for his portraits and landscapes of Istanbul and Cairo. This work of the artist has an important place in terms of examining the changes brought about by making the human figure in the Western style and revealing the Western style figurative painting understanding. On the other hand, this research is of great importance in terms of showing how the pedagogical criticism method will be applied to a work of art. As a result of this article, it was determined that the figure was effectively used by the painter in Turkish painting art in the 19th century and this was a revolutionary quality. The colors and forms, psychological or social codes, iconographic and cultural meanings in this artist's work have been found and interpreted. It was concluded that this work, which has an orientalist style, has reflective, expressive and functional features. Also as a result of this review; it has been revealed that the criticism of pedagogical art work will contribute to art education and general education