Çocuklar için Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması


Creative Commons License

GÜVEN Y., YILMAZ H., AZKESKİ K. E.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.15, sa.2, ss.1285-1307, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Araştırmada 48-72 aylık çocukların yaratıcı kişilik özelliklerini tespit etmek amacıyla Çocuklar için Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği’nin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu, 2019-2020 eğitim ve öğretim yılı güz yarıyılında olasılığa dayalı olmayan örnekleme türlerinden uygun örnekleme esas alınarak seçilen İstanbul ilindeki okul öncesi eğitim kurumlarında öğrenim gören 277 çocuktan oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda Çocuklar için Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği’nin kapsam geçerlik indeksinin 0.67 ve madde-toplam korelasyon değerlerinin uygun olduğu ve ölçme aracının faktör analizine uygun olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin üç faktörde toplam varyans değerinin %41.9’unu açıkladığı görülmüştür. Ölçeğin Yeniliğe Uyum ve Hoşgörü alt boyutu 9 maddeden oluşmakta ve güvenirlik katsayısı 0.76’dır. Sebat Etme ve Üretme İsteği alt boyutu 7 maddeden oluşmakta ve güvenirlik katsayısı 0.75’tir ve Belirsizliğe Merak alt boyutu 6 maddeden oluşmakta ve güvenirlik katsayısı 0.75’tir. Ölçeğin geneli için güvenirlik katsayısı 0.76 olarak hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda Çocuklar için Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği’nin 48-72 aylık çocukların yaratıcı kişilik özelliklerini değerlendirmek üzere kullanılabilecek 22 madde ve üç alt boyuttan oluşan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.
It was aimed to develop a Creative Personality Traits Scale for Children to determine the creative personality traits of 48-72 months old children. The study group of the research consists of 277 children studying in the Istanbul province, which were selected convenient sampling from non-probability sampling types in the 2019-2020 academic year. As a result of the research, it was determined that the content validity index of the Creative Personality Traits Scale for Children was 0.67 and the item-total correlation values were appropriate. It was determined that the measurement tool was suitable for factor analysis. It was seen that the scale explained 41.9% of the total variance value in three factors. The sub-dimension of Adaptation to Innovation and Tolerance of the scale consists of 9 items and its reliability coefficient is 0.76. The Persistence and Willingness to Produce sub-dimension consists of 7 items and the reliability coefficient is 0.75, and the Curiosity to Uncertainty and Openness to Change sub-dimension consists of 6 items and the reliability coefficient is 0.75. The reliability coefficient for the overall scale was calculated as 0.76. As a result of the study, it was determined that the Creative Personality Traits Scale for Children is a valid and reliable measurement tool consisting of 22 items and three sub-dimensions that can be used to evaluate the creative personality traits of 48-72 months old children.