A Research on The Effects of Leader Member Exchange on Organizational Citizenship Behavior


Creative Commons License

Latıfı N., Koçoğlu Sazkaya M.

İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, cilt.22, sa.2, ss.63-90, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Liderlik konusunun önemi, iş dünyası ve örgütsel yaşamdaki gelişmeler neticesinde sürekli olarak artış göstermektedir. Bu doğrultuda, liderler ve takipçileri arasındaki etkin etkileşimlere dayanan lider-üye etkileşimi konusu da önem kazanmaktadır. Bu etkileşimlerin pek çok örgütsel sonucu bulunmakla birlikte, bu sonuçlardan birisi de örgütsel vatandaşlık davranışıdır. Bu bağlamda bu araştırma kapsamında lider-üye etkileşiminin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisi araştırılmaktadır. Bu amaçla, bu araştırma Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İngilizce MBA programında yüksek lisans öğrenimi gören farklı sektörlerde çalışan 235 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, lider-üye etkileşimi, örgütsel vatandaşlık davranışını pozitif ve anlamlı şekilde etkilemektedir. Ayrıca, “duygusal etkileşim ve sadakat” boyutunun “nezaket ve vicdanlılık” ve “sivil erdem boyutları üzerinde”; “katkı ve mesleki saygı” boyutunun “nezaket ve vicdanlılık”, “özgecilik” ve “sivil erdem” boyutları üzerinde pozitif ve anlamlı etkileri bulunduğu saptanmıştır. Ancak, “duygusal etkileşim ve sadakat” boyutunun “özgecilik” boyutu üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmadığı tespit edilmiştir

The significance of the leadership has been gradually increasing due to the developments in business and organizational life. In this respect, leader-member exchange (LMX) depending on the effective interactions between leaders and followers gains more importance, and this interaction influences lots of organizational outcomes, one of them is organizational citizenship behavior (OCB). In context to this research, it was aimed to investigate the effect of LMX on OCB. For this purposes, this research was conducted on 235 Bahçeşehir University MBA English department students who work in different sectors. According to the results, it was determined that LMX has positive and significant effect on OCB. Moreover, the results show that “affect and loyalty” dimension has positive and significant effects on “courtesy and conscientiousness” and “civic virtue” dimensions; “contribution and professional respect” dimension have positive and significant effects on “courtesy and conscientiousness”, “altruism”, “civic virtue” dimensions. However, “affect and loyalty” dimension has no significant effect on “altruism” dimension