İnovasyon Ve Ar-Ge Faaliyetlerinin İhracat Performansına Etkisi: Türk İşletmeleri Üzerine Algısal Bir Araştırma


Creative Commons License

Ayar B., Erdil T. S.

Öneri Dergisi, cilt.13, sa.49, ss.45-68, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 49
  • Basım Tarihi: 2018
  • Doi Numarası: 10.14783/maruoneri.vi.310750
  • Dergi Adı: Öneri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EconLit, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.45-68
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnovasyon ve Ar-Ge kavramları işletmeler için gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Ürün ve/veya hizmetlerin geliştirilmesi, rakiplerin ürün ve/veya hizmetlerinden farklılaştırılabilmesi için anahtar bir öneme sahip bu kavramlar ülkelerin dünya ekonomisindeki yerinin de belirleyicilerindendir. İnovasyon ve Ar-Ge faaliyetlerine önem veren ülkelerin ihraç ettikleri ürünler daha fazla katma değere sahiptir. Konu mikro ve makro boyutta ele alınacak olursa katma değeri fazla olan ürünleri ihraç eden ülke ve işletmelerin daha yüksek ihracat performansına ulaştıklarını söylemek mümkündür. Bu çalışmanın amacı, katma değer yaratmanın araçlarından olan Ar-Ge ve inovasyon faaliyetlerinin ihracat performansı üzerindeki etkisinin yönetici algıları üzerinden incelenmesidir. İnovasyon ve Ar-Ge faaliyetleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ise çalışmanın yan amacıdır. Çalışmanın verileri Türkiye’de faaliyet gösteren 313 ihracatçı işletmeden CATI yöntemi ile toplanmıştır. Veri analizi sonucunda inovasyon ve Ar-Ge faaliyetleri arasında anlamlı ve güçlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda inovasyon ve Ar-Ge faaliyetlerinin ihracat performansı algısı üzerinde etkisi olduğu elde edilen bir diğer bulgudur. Ayrıca, işletmelerin Ar-Ge harcamalarına ayırdıkları bütçenin ve rekabet avantajı elde edebilmek için öğrenme kültürünü desteklemelerinin inovasyon ve Ar-Ge faaliyetleri konusunda en fazla önem verdikleri iki durum dolduğu tespit edilmiştir.

The importance of innovation and R&D activities has been increasing and making them one of the most significant key for firms to develop products and/or services which will help them differentiate themselves from their competitors and thereby playing a role in determining the rank of the countries in the world economy. Products, exported by countries which attach importance to innovation and R&D activities, have more added value. When considered in micro and macro scale, it is apparent that countries and firms which export added value products achieve higher export performance. The main and the secondary aim of this study are to investigate the effect of R&D and innovation activities on export performance through managerial perceptions and the relationship between innovation and R&D activities respectively. Analysis carried out with the data, which were collected by CATI method from 313 exporting firms operating in Turkey, reveals that there is a significant and strong relationship between innovation and R&D activities and these activities have positive effect on export performance perception. Findings also show that the most important activities with respect to R&D and innovation are the budgets allocated by firms for their R&D operations and the support they provide to develop a culture of learning to gain competitive advantage.