Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici Seçme ve Görevlendirme Ölçütlerinin Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Berk Ş., Ergül Z.

Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, cilt.9, sa.20, ss.301-328, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırma, 2021 Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği ile getirilen ölçütlerin liyakatli yöneticileri belirlemedeki etkinliğini incelemektedir. Nitel yaklaşımlardan durum analizine uygun gerçekleştirilen bu araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmaya İstanbul’da görev yapan 28 okul yöneticisi katılmış, elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz ve içerik analizi birlikte kullanılmıştır. Bulgular, mevcut ölçütlerin bazı yönlerden yetersiz, bazı yönlerden ise geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir. Katılımcılar, sınav sisteminin eksikliklerine, yönetici adaylarının belirlenme sürecindeki adaletsizliklere ve ölçütlerin bölgesel farklılıklara uygun olmayışına dikkat çekmiştir. Sonuç olarak, eğitim kurumlarının daha liyakatli yöneticiler tarafından yönetilmesi için, yönetici seçim ölçütlerinin daha nesnel, adil ve etkili olması gerekmektedir. Ölçütlerin paydaş görüşleri doğrultusunda güncellenmesi ve bilimsel temellere dayandırılması, eğitim yönetiminde niteliği artıracaktır. Özellikle ediniminde yönetici adayının aktif katkısı olmayan ölçütlerin çıkarılması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: ölçüt değerlendirme, yönetici seçme ölçütlerini değerlendirme, okul müdürü seçme ölçütlerini değerlendirme, yönetici seçme. 

This study evaluates the effectiveness of the criteria introduced by the 2021 Administrator Selection and Assignment Regulation in identifying qualified administrators. Conducted using a case study approach, a qualitative research method, the data were collected through a semi-structured interview form. The study involved 28 school administrators working in Istanbul, and the collected data were analyzed using descriptive and content analysis. The findings indicate that while some aspects of the existing criteria are insufficient, others need improvement. Participants highlighted deficiencies in the examination system, injustices in the selection process of administrator candidates, and the lack of adaptation of the criteria to regional differences. In conclusion, for educational institutions to be managed by more competent administrators, the selection criteria should be more objective, fair, and effective. Updating these criteria based on stakeholder feedback and grounding them in scientific principles will enhance the quality of educational administration. In particular, it is recommended to remove criteria that do not involve the active contribution of the principal candidate in their acquisition.

Keywords: criteria evaluation, evaluating administrator selection criteria, evaluating school principal selection criteria, selecting administrators.