Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, cilt.26, sa.45, ss.674-690, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin
duygusal zekâ (DZ) ve eleştirel düşünme eğilimleri (EDE) ile alt
boyutları arasındaki ilişki incelenmiştir. Tarama modelli olan bu
araştırma, 6 farklı üniversiteden rastgele seçilmiş Müzik Eğitimi
Anabilim Dalı son sınıfta öğrenim gören toplam 204 öğrenci ile
gerçekleşmiştir. Araştırmada DZ’ yi belirlemek amacıyla,
Türkçeye uyarlamasını Saltukoğlu, Tatar ve Tok’un yaptığı 41
maddelik “Schutte Duygusal (Gözden Geçirilmiş) Zekâ Ölçeği”,
EDE’ yi saptamak üzere, Türkçeye uyarlamasını Kökdemir’in
yaptığı 51 maddelik “California Eleştirel Düşünme Eğilimi
Ölçeği”, demografik özellikleri belirlemek üzere araştırmacı
tarafından yapılan 10 maddelik “Kişisel Bilgi Formu”
kullanılmıştır. Veri analizinde, frekans, yüzde dağılım, t-testi,
Mann-Whitney U testi, post-hoc Scheffe testi, post-hoc MannWhitney U testi, Pearson Korelasyon Katsayısı değerleri
alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre, genel EDE düzeyi ile genel
DZ düzeyi arasında “orta” güçlükte, anlamlı ve pozitif bir ilişki
olduğu saptanmıştır. Müzik öğretmeni adaylarının, EDE
düzeyleri ile ilgili demografik özelliklerinin öğrencilerin yaşı,
mezun oldukları lise ve DZ ile ilgili bilgi düzeyi açısından anlamlı
farklılaşmaya neden olduğu, cinsiyet açısından ise kısmen veya
tamamen anlamlı bir farklılaşmaya neden olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır.