Evaluation of Special Education Teachers in Turkey According to TALIS 2018 Results


Creative Commons License

Karaaslan Ö., Ilgaz G., Yavuz M.

7. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS 2023), Ankara, Türkiye, 4 - 06 Mayıs 2023, ss.36-37

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.36-37
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet: TALIS (Teaching and Learning International Survey [Uluslararası Öğretme ve Öğrenme Anketi]) uluslararası düzeyde öğretmenlere ilişkin araştırmalar yürütmektedir. TALIS’in 2018 yılına ait verileri dayanak alınarak, Türkiye’deki özel eğitim öğretmenlerinin mesleki gelişimlerinin önündeki engellerin saptanmaya çalışılmasında tarama modeli kullanılmıştır. Elde edilen veriler; yüzde, frekans ve Mann-Whitney U testi uygulanarak analiz edilmiştir. Bununla birlikte, Mann-Whitney U testinde elde edilen sonuçların etki değeri için Eta-kare değeri de hesaplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda elde edilen sonuçlara bakıldığında; özel eğitim öğretmenlerinin mesleki açıdan kendilerini yeterli buldukları, öğretmenliğin gerektirdiği gerekli önkoşul becerilere sahip oldukları, mesleki gelişimlerine zaman ayırabildikleri, mesleki gelişimi pahalı bulmadıkları ve mesleki gelişime yönelik gerekli teşvikin sağlandığı sonucu ortaya çıkmıştır. Öte yandan, elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin çalıştıkları işyerinden yani işverenden mesleki gelişim için yeterli desteği göremedikleri, işyerindeki çalışma saatleri ile mesleki gelişime ayrılan zamanın çeliştiğini ve mesleki gelişimle ilgili kendilerini verilerin eğitim hizmetlerinin mesleki gelişimlerine uygun olmadığı yönde bir sonuç ortaya çıkmıştır. Ayrıca cinsiyet değişkeni açısından bazı soru maddelerinde ise, kadın öğretmenler lehine fark görülmüştür. Cinsiyet değişkeni açısından bazı soru maddelerinde ise, erkekler öğretmenler lehine fark görülmüştür. Ancak cinsiyet değişkeni açısından ortaya çıkan bu farklılık anlamı bulunmamıştır. Öğretmenliği birinci kariyer olarak seçmeyen öğretmenler lehine anlamlı fark bulunmasına rağmen farkın etki değerinin çok düşük olduğu gözlenmiştir. 

Abstract: TALIS (Teaching and Learning International Survey) conducts research on teachers at an international level. Based on the data of TALİS for 2018, the survey model was used to determine the obstacles in front of the professional development of special education teachers in Turkey. The data were analyzed by applying percentage, frequency and Mann- Whitney U test. However, Eta-square value was also calculated for the effect value of the results obtained in the Mann- Whitney U test. The results indicated that it has been concluded that special education teachers find themselves professionally competent, have the necessary prerequisite skills required by teaching, can spare time for their professional development, do not find professional development expensive, and the necessary incentives for professional development are provided. On the other hand, the findings showed that it was concluded that the teachers could not receive sufficient support for professional development from the workplace, namely the employer, that the working hours at the workplace and the time allocated to professional development were inconsistent, and that the data on professional development were not suitable for the professional development of educational services. In addition, there was a difference in favor of female teachers in some question items in terms of gender variable. In terms of gender variable, a difference was observed in favor of male teachers in some of the questions. However, this difference in terms of gender variable was not significant. Although there was a significant difference in favor of teachers who did not choose teaching as their first career, it was observed that the effect value of the difference was very low.