Psikolojik Sözleşme İhlalinin Örgütsel Sinizm Üzerine Etkisinin İncelenmesi: Çağrı Merkezi Sektöründe Bir Araştırma


Creative Commons License

Türközü Ö., Koçoğlu Sazkaya M.

ADAM ACADEMY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.10, sa.2, ss.399-424, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.31679/adamakademi.655988
  • Dergi Adı: ADAM ACADEMY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier, Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.399-424
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İş görenler örgütlerin hedeflerini gerçekleştirebilmesi amacıyla istihdam edilmesine karşın bireysel beklentilerini karşılamak için çalışmaktadırlar. Örgütler, iş görenlerin beklentileri karşılamadığı takdirde psikolojik sözleşme ihlali oluşabilir. Aynı zamanda, beklentileri karşılanmayan iş görenler örgütlerinin verdiği sözü tutmadığını algılamakta olup örgütlerine yönelik öfke, kızgınlık ve hayal kırıklığı hissedebilir, örgütünün dürüstlükten yoksun olduğuna inanabilir ve bu durum örgütsel sinizme neden olabilir. Bahsi geçen ilişki çerçevesinde psikolojik sözleşme ihlalinin örgütsel sinizme neden olabileceği görüşünden hareketle bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Literatürde psikolojik sözleşme ihlali ve örgütsel sinizm kavramlarına yönelik çalışmalar olmasına karşın çağrı merkezi sektöründe beyaz yakalı iş görenlere yönelik bir çalışmaya rastlanmaması bu çalışmanın özgünlüğüdür. Araştırmanın örneklemini İstanbul’da çağrı merkezinde sektöründe görev yapan 191 beyaz yakalı iş gören oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olan anket tekniğinden yararlanılmıştır. Aynı zamanda araştırmada elde edilen veriler SPSS programında nicel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre psikolojik sözleşme ihlalinin örgütsel sinizm üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü etkisi olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra, araştırmada psikolojik sözleşme ihlalinin örgütsel sinizm boyutları üzerinde de (bilişsel sinizm, duyuşsal sinizm ve davranışsal sinizm) anlamlı ve pozitif yönlü etkisi olduğu gözlemlenmiştir. 

Employees are employed in order to achieve the goals of organizations, but they work to meet their individual expectations. If organizations do not meet the expectations of employees, psychological contract breach may occur. At the same time, employees whose expectations are not met perceive that their organization is not keeping its promise and may feel anger and disappointment towards their organization. In addition, they may believe that their organization lacks integrity, and this may result in organizational cynicism This study has been carried out based on the view that psychological contract breach may lead to organizational cynicism within the framework of the aforementioned relationship. Although there are studies on the concepts of psychological contract breach and organizational cynicism in the literature, it is the originality of this study that there is no study on white-collar workers in the call center sector. The sample of the study consists of 191 white-collar employees working in call center sector in Istanbul. In this research, questionnaire technique which is a data collection method was used. At the same time, the data obtained in the study were analyzed using the quantitative analysis method in the SPSS program. According to the results of the research, psychological contract breach has a significant and positive effect on organizational cynicism. Besides, it has been observed that psychological contract breach has a significant and positive effect on the dimensions of organizational cynicism (cognitive cynicism, affective cynicism and behavioral cynicism).