ADAM ACADEMY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES, cilt.10, sa.2, ss.399-424, 2020 (Hakemli Dergi)
İş görenler örgütlerin hedeflerini gerçekleştirebilmesi amacıyla istihdam edilmesine
karşın bireysel beklentilerini karşılamak için çalışmaktadırlar. Örgütler, iş görenlerin
beklentileri karşılamadığı takdirde psikolojik sözleşme ihlali oluşabilir. Aynı zamanda, beklentileri karşılanmayan iş görenler örgütlerinin verdiği sözü tutmadığını algılamakta olup örgütlerine yönelik öfke, kızgınlık ve hayal kırıklığı hissedebilir, örgütünün dürüstlükten yoksun olduğuna inanabilir ve bu durum örgütsel sinizme neden
olabilir. Bahsi geçen ilişki çerçevesinde psikolojik sözleşme ihlalinin örgütsel sinizme
neden olabileceği görüşünden hareketle bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Literatürde
psikolojik sözleşme ihlali ve örgütsel sinizm kavramlarına yönelik çalışmalar olmasına karşın çağrı merkezi sektöründe beyaz yakalı iş görenlere yönelik bir çalışmaya
rastlanmaması bu çalışmanın özgünlüğüdür. Araştırmanın örneklemini İstanbul’da
çağrı merkezinde sektöründe görev yapan 191 beyaz yakalı iş gören oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olan anket tekniğinden yararlanılmıştır. Aynı
zamanda araştırmada elde edilen veriler SPSS programında nicel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre psikolojik sözleşme ihlalinin örgütsel sinizm üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü etkisi olduğu görülmüştür. Bunun yanı
sıra, araştırmada psikolojik sözleşme ihlalinin örgütsel sinizm boyutları üzerinde de
(bilişsel sinizm, duyuşsal sinizm ve davranışsal sinizm) anlamlı ve pozitif yönlü etkisi
olduğu gözlemlenmiştir.
Employees are employed in order to achieve the goals of organizations, but they
work to meet their individual expectations. If organizations do not meet the expectations of employees, psychological contract breach may occur. At the same time,
employees whose expectations are not met perceive that their organization is not
keeping its promise and may feel anger and disappointment towards their organization. In addition, they may believe that their organization lacks integrity, and this
may result in organizational cynicism This study has been carried out based on the
view that psychological contract breach may lead to organizational cynicism within
the framework of the aforementioned relationship. Although there are studies on
the concepts of psychological contract breach and organizational cynicism in the
literature, it is the originality of this study that there is no study on white-collar
workers in the call center sector. The sample of the study consists of 191 white-collar employees working in call center sector in Istanbul. In this research, questionnaire technique which is a data collection method was used. At the same time, the
data obtained in the study were analyzed using the quantitative analysis method in
the SPSS program. According to the results of the research, psychological contract
breach has a significant and positive effect on organizational cynicism. Besides, it
has been observed that psychological contract breach has a significant and positive
effect on the dimensions of organizational cynicism (cognitive cynicism, affective
cynicism and behavioral cynicism).