NARSİSİSTİK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN ORTOREKSİYA NERVOZA VE HEDONİK(HAZCI) TÜKETİME ETKİSİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

Selçuk Arpınar M.

MARMARA SOSYAL ARAŞTIRMALAR DERGİSİ, cilt.18, sa.1, ss.1-20, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 18 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: MARMARA SOSYAL ARAŞTIRMALAR DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.1-20
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ortoreksiya nevroza temel besin alımını engelleyecek düzeyde genel sağlık durumunu bozan ve işlevselliği etkileyecek derecede sağlıklı beslenme konusunda obsesif bir tutumla karakterize olan bir yeme bozukluğu hastalıktır. Hedonik tüketim haz ve zevk almaya aşırı düşkünlük davranışı doğrultusunda alışveriş yapmak, ekonomik etkinliğin, satın alma davranışının haz almanın en yüksek derecesine varacak şekilde yapılması olarak tanımlanmıştır. Araştırmada narsisistik kişilik envanteri, ortoreksiya nevroza ölçeği ve hedonik tüketim ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS istatistik programıyla değerlendirilmiştir. Katılımcıların tanımlayıcı özelliklerini belirlemek için frekans ve yüzde analizleri, ölçeklerin incelenmesinde ortalama ve standart sapma yöntemleri kullanılmıştır. Katılımcıların ölçek düzeylerini belirleyen boyutlar arasındaki ilişkiler için ise korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmaya katılan 184 kişinin129'u kadın, 55'i erkek olarak dağılmaktadır. Katılanların “narsisistik kişilik” ortalaması 6,554 “hedonik tüketim” ortalaması 2,817 “ortoreksiya” ortalaması 37,500 araştırmaya katılanların nasisistik kişilik özellikleri, hedonik tüketim ve ortoreksiya özellikleri orta üzeri düzeyde bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Narsistik Kişilik, Hedonik Tüketim, Ortoreksiya Nervoza  

Orthorexia nervosa is an eating disorder that is characterized by an obsessive attitude towards healthy eating, which impairs general health at a level that prevents basic nutrient intake and affects functionality. Hedonic consumption is defined as shopping in line with the behavior of excessive fondness for pleasure and pleasure, and economic efficiency, purchasing behavior to reach the highest level of pleasure. Narcissistic personality inventory, orthorexia nervosa scale and hedonic consumption scale were used in the research. The data were evaluated with the SPSS statistical program. Frequency and percentage analyzes were used to determine the descriptive characteristics of the participants, and mean and standard deviation methods were used to analyze the scales. Correlation and regression analyzes were used for the relationships between the dimensions determining the scale levels of the participants. As mothers, 184 people, 129 women and 55 men, are distributed in the study. “Narcissistic personality” 6,554 “hedonic personality” averages 2,817 average 37,500 targets narcissistic personality traits, hedonic effects, or are targeted on moderate. Keywords: Narcissistic Personality, Hedonic Consumption, Orthorexia Nervosa