Mali Çözüm, cilt.29, sa.154, ss.71-106, 2019 (Hakemli Dergi)
ÖZ
Bu çalışmada, emek piyasalarının esnekleştirilmesi neticesinde ortaya
çıkan ve 2003 tarih ve 4857 sayılı İş Kanunu ile Türk hukuk sistemine giren
çağrı üzerine çalışma incelenmiştir. 4857 sayılı İş Kanunu’nda bir iş ilişkisi
olarak tanımlanan çağrı üzerine çalışma düzeni, İş Hukuku doktrini ve yargı
kararları çerçevesinde uygulamaya ilişkin sorunlarla birlikte tartışılmakta ve
çözüm önerileri ileri sürülmektedir. Bu doğrultuda, emek piyasalarında esnek
çalışma biçimlerinden kısmî çalışmaya değinilmiş, bir kısmî çalışma modeli
olan çağrı üzerine çalışmanın amacı, unsurları ve bu kapsamda sağlanan sosyal
haklar çerçevesinde bir incelemeye tabi tutulmuştur. Sonuç olarak, çağrı
üzerine çalışmaya ilişkin sosyal haklar bağlamında uygulama sorunlarına
çözüm önerileri geliştirilmeye çalışılmıştır.
This study examines on-call working, which has emerged as a result of
the need for flexibilization of labour markets, and which was regulated in the
Turkish legal system with the Labour Code No. 4857 of 2003. The practice of
‘on-call working’, which is being defined as an employment relationship in-
line with the Labour Code No. 4857, is being discussed in this study alongside
with the problems related to its implementation and with regarding to the doctrine and the case law, and solutions for the implementation problems
are being proposed. In this regard, the on-call working is being discussed
as a flexible employment type in the labour markets, and the specifications
and social rights associated with this type of part-time employment is being
analysed. In conclusion, the paper attempts to offer viable solutions to the
problems related with the social rights that are being associated with on-call
working.