Dilbilimde Güncel Tartışmalar, Kemal İşeri, Editör, Dilbilim Derneği Yayınları, İzmir, ss.133-148, 2019
Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin okudukları metinleri anlatırken kullandıkları söylem belirleyicilerin edimbilim açısından betimlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da bir ortaokulda 5, 6, 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören seçkisiz olarak belirlenen 4 kız ve 4 erkek (n=8) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama süreci üç hafta sürmüştür. Araştırmada söylem çözümlemesi ve işlevsel yaklaşım inceleme yöntemleri birlikte kullanılarak edimbilimsel inceleme yapılmıştır. Öğrencilerin okudukları metinle ilgili kayıt altına alınan sözlü anlatımları CHILDES metoduna göre yazılmış ve biçimbirimsel olarak kodlanmıştır. Öğrencilerin kullandıkları söylem belirleyicilerin neler olduğu oluşturulan kod listelerine göre CLAN programının FREQ komutu ile hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin 21 farklı işlevde söylem belirleyicisi kullandıkları tespit edilmiştir.
Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin okudukları metinleri anlatırken kullandıkları söylem belirleyicilerin edimbilim açısından betimlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da bir ortaokulda 5, 6, 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören seçkisiz olarak belirlenen 4 kız ve 4 erkek (n=8) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama süreci üç hafta sürmüştür. Araştırmada söylem çözümlemesi ve işlevsel yaklaşım inceleme yöntemleri birlikte kullanılarak edimbilimsel inceleme yapılmıştır. Öğrencilerin okudukları metinle ilgili kayıt altına alınan sözlü anlatımları CHILDES metoduna göre yazılmış ve biçimbirimsel olarak kodlanmıştır. Öğrencilerin kullandıkları söylem belirleyicilerin neler olduğu oluşturulan kod listelerine göre CLAN programının FREQ komutu ile hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin 21 farklı işlevde söylem belirleyicisi kullandıkları tespit edilmiştir.