İran'da Sinema: İran Sineması ve Üretim Dinamikleri ve Anlatıya Etkileri Üzerine Bir Değerlendirme


Kırel S.

Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması , Esra Biryıldız,Zeynep Çetin Erus, Editör, Es Yayınları , İstanbul, ss.355-417, 2007

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2007
  • Yayınevi: Es Yayınları
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.355-417
  • Editörler: Esra Biryıldız,Zeynep Çetin Erus, Editör
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Üçüncü Sinema'nın kökleri Üçüncü Dünya ülkelerinin II. Dünya Savaşı sonrası gerçekleştirdikleri anti-emperyalist mücadeleye dayanır. Üçüncü Sinemacılar, Hollywood'un pasif izleyiciyi eğlendirmeye dayanan sineması ile Avrupa'nın birey odaklı sinemasını, içinde bulundukları toplumsal mücadelede işlevsiz ve hatta zararlı görmüş, bunun yerine daha militan ve politik bir sinemayı savunmuştur.

Üçüncü Dünya'dan kaynaklanan belki de tek sinema teorisi olan Üçüncü Sinema, ortaya çıktığı 1960lardan bu yana ve özellikle de 1980'lerden sonra büyük ilgi görmüş, son yıllarda tanık olduğumuz küreselleşme furyası ve buna karşı mücadelenin 1960'ların anti-emperyalist hareketlerine benzerliği Üçüncü Sinema'nın tekrar tartışılmasını getirmiştir. Chanan, Sovyet Bloğu'nun çökmesiyle 1990'ların sonunda oluşanın çok da yeni bir düzen olmadığını, küreselleşmenin dünyanın büyük bölümü için sömürgeleştikleri ilk günden beri ilerleyen bir sürecin yoğunlaşması olduğunu söyler.

Bu kitapta beşi çeviri sekizi özgün on üç makale ile önce Üçüncü Sinema'ya kuramsal yaklaşımlar ele alınmakta ve daha sonra Üçüncü Dünya Sineması'ndan örnekler Üçüncü Sinema'yla yakınlıkları ve uzaklıkları da tartışılarak incelenmektedir.