Tekstil Yüzey Tasarımında Yüzyıllık Etki: Lucienne Day


Creative Commons License

GÜR ÜSTÜNER S.

Art-e Sanat Dergisi, cilt.10, sa.19, ss.307-334, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 19
  • Basım Tarihi: 2017
  • Doi Numarası: 10.21602/sduarte.311130
  • Dergi Adı: Art-e Sanat Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.307-334
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet


İkonalaşmış yüzey tasarımlarının yaratıcısı Lucienne Day’in 2017 yılında 100. yaşı kutlanmaktadır. 1917’de doğan İngiliz tasarımcı, 2010 yılında aramızdan ayrılmış olsa da tasarımları güncelliğini hala korumaktadır. Uluslararası ödüllü bir tasarımcı olan Day, savaş sonrası dönemde kullandığı renkler ile insanlara evlerinde yeni ve umutlu bir dünyanın kapısını açmıştır. 20. yüzyıl sanatının tasarıma etkisinin açıkça görüldüğü tekstilleri, döneminin öncü yüzey tasarımlarıdır. 1950’lere damgasını vuran Day’in eşi Robin Day de ödüllü bir mobilya tasarımcısıdır. İkili, yaratıcı yönlerini desteklemenin dışında ortak projelere de imza atmışlardır. Seri üretilen yüzey tasarımlarından sonra Day, 1980’lerde ‘İpek Mozaikler’ adını verdiği duvar halılarına yönelmiştir. 1990’ların sonuna doğru yeniden keşfedilen Lucienne Day’in tasarımlarının zamansızlığı, bu çalışmada, yüzyılın değişen tasarım dili ekseninde anlatılmıştır.



100th anniversary of Lucienne Day, creator of the iconized surface designs, is to be celebrated in 2017. Born in 1917, the British designer left us in 2010, but her designs still keep up to date. Day, who was awarded internationally, opened a new and hopeful world to the people in their homes with the colours she used in her designs during the post-war period. Her textiles, in which her influence on 20th century can be noticed, are the pioneering surface designs of the time. 1950s impressing designer’s husband, Robin Day, is also an award-winning furniture designer. The couple, also participated in joint projects besides supporting the creative aspects of each other. After the series of surface designs, Day moved to the wall carpets named ‘Silk Mosaics’ in the 1980s. The timeless designs of Lucienne Day, who was rediscovered with her surface designs at the end of the 1990s, has been described in this work on the axis of century’s changing design way.