İleti-ş-im, sa.28, ss.143-175, 2018 (Hakemli Dergi)
Ortak deneyimlerin paylaşılmasına
dayanan kolektif hafızanın inşa süreci, yeni medyada kullanıcının içerik
üretimine katılmasıyla birlikte önemli bir değişim geçirmiştir. Bu kapsamda
kullanıcılar gündemdeki bir konuyla ilgili kendi deneyim, görüş, tanıklık ya da
bilgilerini internet üzerinden paylaşmaya; bireysel hafızalar kamusal ya da
yarı kamusal bir nitelik kazanmaya başlamıştır. Böylece internette “kullanıcı
üretimi” bir kolektif hafızanın oluşmakta olduğu görülmektedir. Bu çalışmada da
yeni medyada inşa edilen kolektif hafızanın özelliklerinin ve yeni medyanın bu
süreçte nasıl bir değişim getirdiğinin anlaşılması amaçlanmıştır. Araştırma
bölümünde kullanıcıların gündemdeki olaylarla ilgili başlıklar açıp kendi
deneyim, bilgi ve görüşlerini paylaştığı Ekşi Sözlük’te oluşan kolektif
hafızaya odaklanılmıştır. Buradaki kolektif hafızanın inşa süreci ve
özellikleri “Adalet Yürüyüşü” örnek olayı seçilerek, kullanıcıların ürettiği
içerikler içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma
sonucunda kullanıcı üretimi içeriğe dayalı olarak oluşan kolektif hafızanın
yorum ağırlıklı, kısa ve parçalı bilgilerden oluştuğu görülmüştür.
anahtar kelimeler: kolektif hafıza, kullanıcı üretimi içerik, yeni medya,
Adalet Yürüyüşü
“User Generated” Collective Memory:
The Case of Justice March
The process of constructing
collective memory, based on the sharing of common experiences has undergone a
major change with the inclusion of new media users in content production. In
this context, users share their experiences, opinions, comments or information
about a recent topic on the internet; so individual memories began to gain
public or semi-public character. Thus, it has been noticed that a “user
generated” collective memory has been formed on the internet. This study aims
to understand the characteristics of the collective memory constructed in the
new media and how the new media affected this change. The research focuses on
the collective memory formed in Ekşi Sözlük, where the users open up topics
related to the recent events and share their experiences, knowledge and
opinions. The construction process and characteristics of collective memory in
this area is investigated through the case of "Justice March". The
contents produced by the users about this event are analyzed by using the content
analysis method. As a result of the research, it has been revealed that the
collective memory which is based on user generated content is composed of
mainly interpretive, short and fragmented information.
key words:
collective memory, user generated content, new media, Justice March