Pandemi Döneminde Bir Devlet İlkokulundaki Eğitim Öğretim Süreci: Bir Durum Çalışması


Şahin K., Deniz L.

Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.62, ss.162-202, 2025 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 62
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.53444/deubefd.1490256
  • Dergi Adı: Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.162-202
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de eğitimi etkileyen pandemi acil uzaktan eğitim uygulamalarının işe koşulmasını gerektirmiştir. Okullarda yaşanan süreç çeşitli sorunları ortaya çıkarmanın yanı sıra günden güne değişen çözümlere ve çözümsüzlüklere sahne olmuştur. Bu kapsamda araştırmanın amacı; öğretmen, öğrenci ve velilere göre pandemi döneminde bir devlet ilkokulunda eğitim ve öğretim süreçlerinin nasıl devam ettiğini öğrenmektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan durum çalışması olarak yürütülmüştür. İstanbul ili Ataşehir ilçesinde bir devlet ilkokulunda, 2021-2022 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilen çalışmaya ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilen 18 öğretmen, 23 veli, 25 öğrenci katılmış; veriler katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşme yapılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, öğretmenlerin bu süreçte sınıf disiplinini sağlama, ölçme değerlendirme etkinlikleri, veli müdahalesi, çeşitli sağlık problemleri gibi alanlarda sorun yaşadığı; materyal çeşitliliği, bulaşma kaygısının olmaması gibi nedenleri avantaj olarak gördükleri belirlenmiştir. Velilerin ev düzeni, süreçte kendi rollerinin karmaşıklığı gibi alanlarda sorun yaşadığı; öğrencilerin ise teneffüsün olmaması, resim-müzik-beden eğitimi derslerinin işlenememesi, derslerin anlaşılmaması gibi sorunlarla karşılaştığı tespit edilmiştir.

The pandemic that affected education worldwide as well as in Turkey has necessitated the implementation of emergency remote learning practices. The ongoing situation in schools has not only revealed various issues but also witnessed evolving solutions and impasses. With in this scope, the research aimed to understand how the educational processes continued during the pandemic period in a public primary school according to teachers, students and parents. The study was conducted as a case study, which is one of the qualitative research methods. A total of 18 teachers, 23 parents and 25 students selected through the criterion sampling method participated in the study conducted in a public primary school in Ataşehir district of Istanbul province during the 2021-2022 academic year; the data were collected through semi-structured interviews with the participants. The acquired data were analyzed using the content analysis method. As a result of the analyses, it was determined that teachers experienced difficulties in areas such as maintaining classroom discipline, assessment activities, parental involvement, and various health problems while perceiving advantages such as diversity of materials and absence of contagion concerns. Parents experienced difficulties in areas such as home organization and the complexity of their roles during the process, while students faced issues such as lack of breaks, inability to conduct art-music-physical education classes, and difficulties in understanding lessons.