Bilim ve Sanatın İşbirliği: Güneş Baskı


Creative Commons License

Acar Büyükpehlivan G., İşgören A. N., Öznaz D., Zelzele Ö. B., Bayburtlu Ç., Oral B., ...Daha Fazla

International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS)- Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), cilt.4, ss.94-108, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Öz

Yenilikçi öğrenme yöntemleriyle birlikte teknolojiyi ve görsel sanatları birleştirerek, bilgilerin akılda kalıcı olması için hayatın içinden örneklerle pekiştirerek etkili ders işlenmesi eğitim kalitesi için çok önemlidir. Bu noktada, öğretmenlerin alanları ile ilgili deneysel yeterliliklerini ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmek amacıyla, içinde bilim ve sanatın yer aldığı farklı disiplinlerle birlikte çalışmalarını sağlayacak ortamlar oluşturmaya yönelik “Bilim ve Sanatın İşbirliği: Güneş Baskı” projesi uygulanmıştır. Bu proje Tübitak 4005 Bilim ve Toplum Yenilikçi Eğitim Uygulamaları kapsamında gerçekleştirilmiştir. Özgün Baskı sistemlerinden olan Güneş Baskı Tekniğinde; elde edilen görseller, güneş ışığı yardımıyla kimyasal tepkimeler kullanılarak kâğıt, ahşap, kumaş gibi farklı malzemeler üzerine sanatsal ve estetik değerler göz önünde bulundurularak transfer edilmiştir. Bursa MEB’e bağlı orta öğretim kurumlarının Kimya, Fizik, Biyoloji, Fotoğraf ve Grafik, Matbaa ile Tekstil Teknolojisi alanlarında görev yapan öğretmenler Hedef Kitle olarak belirlenmiştir. Projede; deneysel uygulamalar, grup çalışmaları, yaşayarak öğrenme ve aktif öğrenme gibi farklı öğretim yöntemleri kullanılmıştır. Proje ile öğretmenlerin sınıf dışı öğrenme ortamlarında farklı disiplinlerle işbirliği içinde bilim ve sanatı bir arada kullanarak uygulanacak öğretim yöntemlerinin örnekleri oluşturulmuştur. Bu çalışmada; “Bilim ve Sanatın İşbirliği: Güneş Baskı” projesi kapsamında gerçekleştirilen uygulamalardan bahsedilerek elde edilen veriler değerlendirilmiş çeşitli öneriler sunulmuştur.


Anahtar Kelimeler: Güneş Baskı; 4005 Tübitak; Sınıf Dışı Öğrenme Ortamları; Sanat ve Bilim İşbirliği 

Öz

Yenilikçi öğrenme yöntemleriyle birlikte teknolojiyi ve görsel sanatları birleştirerek, bilgilerin akılda kalıcı olması için hayatın içinden örneklerle pekiştirerek etkili ders işlenmesi eğitim kalitesi için çok önemlidir. Bu noktada, öğretmenlerin alanları ile ilgili deneysel yeterliliklerini ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmek amacıyla, içinde bilim ve sanatın yer aldığı farklı disiplinlerle birlikte çalışmalarını sağlayacak ortamlar oluşturmaya yönelik “Bilim ve Sanatın İşbirliği: Güneş Baskı” projesi uygulanmıştır. Bu proje Tübitak 4005 Bilim ve Toplum Yenilikçi Eğitim Uygulamaları kapsamında gerçekleştirilmiştir. Özgün Baskı sistemlerinden olan Güneş Baskı Tekniğinde; elde edilen görseller, güneş ışığı yardımıyla kimyasal tepkimeler kullanılarak kâğıt, ahşap, kumaş gibi farklı malzemeler üzerine sanatsal ve estetik değerler göz önünde bulundurularak transfer edilmiştir. Bursa MEB’e bağlı orta öğretim kurumlarının Kimya, Fizik, Biyoloji, Fotoğraf ve Grafik, Matbaa ile Tekstil Teknolojisi alanlarında görev yapan öğretmenler Hedef Kitle olarak belirlenmiştir. Projede; deneysel uygulamalar, grup çalışmaları, yaşayarak öğrenme ve aktif öğrenme gibi farklı öğretim yöntemleri kullanılmıştır. Proje ile öğretmenlerin sınıf dışı öğrenme ortamlarında farklı disiplinlerle işbirliği içinde bilim ve sanatı bir arada kullanarak uygulanacak öğretim yöntemlerinin örnekleri oluşturulmuştur. Bu çalışmada; “Bilim ve Sanatın İşbirliği: Güneş Baskı” projesi kapsamında gerçekleştirilen uygulamalardan bahsedilerek elde edilen veriler değerlendirilmiş çeşitli öneriler sunulmuştur.


Anahtar Kelimeler: Güneş Baskı; 4005 Tübitak; Sınıf Dışı Öğrenme Ortamları; Sanat ve Bilim İşbirliği