Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Uyku Hijyeni ve Kalitesinin Araştırılması


Ayvaz İ., Save D., Karavuş M., Lazkan H. E., Karakoç H. F., Bağatur İ. H., ...Daha Fazla

5th International Congress on Public Health, İstanbul, Türkiye, 13 - 18 Aralık 2021, cilt.1, sa.1, ss.1

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş ve Amaç: Uyku insan sağlığı için hayati öneme sahip olan biyolojik bir gerekliliktir. Uykunun hafıza, bağışıklık sistemi gibi vücudun temel işlevlerinde önemli derecede destekleyici rolü olmakla beraber yetersiz ve kalitesiz uyku bireylerin sosyal yaşamlarını olumsuz etkilerken kardiyovasküler sistem hastalıkları, obezite, depresyon gibi birçok rahatsızlığa sebep olabilmektedir. Uyku kalitesi, uykunun verimliliği olarak açıklanmakta ve öznel uyku kalitesi, uyku gecikmesi, uyku süresi, alışılmış uyku etkinliği, uyku bozuklukları, uyku ilacı kullanımı ve gündüz disfonksiyon bileşenlerinden oluşmaktadır. Uyku hijyeni ise uykuyu kolaylaştıran davranışların kazanılması ve uykuyu olumsuz etkileyecek davranışlardan kaçınma olarak tanımlanabilir. Uyku hijyeni uygulamaları, uyku kalitesini arttırmak için önemlidir. Uyku kalitesinin düşük olması öğrencilerde akademik performansın ve verimliliğin düşmesine sebep olabilmektedir. Bu nedenle öğrenciler arasında uyku hijyeninin sağlanması ve uykunun kalitesinin arttırılması oldukça önemlidir. Bu çalışmada İstanbul’da kamuya ait bir üniversitenin tıp fakültesi öğrencilerinin uyku hijyeni ve uyku kalitesinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntem: Çalışmanın tipi kesitsel olarak planlanmış, ancak pandemi koşulları nedeniyle örnekleme çıkan bireylere ulaşılamamış, tüm öğrencilere anket gönderilmiş ve gönüllü bireyler çevrimiçi olarak çalışmanın anketini yanıtlamışlardır. Bu çalışmamızın bir kısıtlılığı olarak nitelendirilebilir. Çalışmamız Eylül-Ekim 2021 tarihleri ​​arasında İstanbul'da yapılmıştır. Çalışmanın evreni toplam 1523 kişi olan İstanbul’da kamuya ait bir üniversitenin tıp fakültesinde eğitim gören tüm öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemi 307 öğrenci olarak belirlenmiştir. Bağımsız değişkenler; cinsiyet, yaşanılan yer, sınıf, vücut kütle indeksi, kronik hastalık varlığı ve uyumadan önce ekran kullanımıdır. Bağımlı değişkenler ise uyku kalitesi ve uyku hijyenidir. Çevrimiçi uygulanan 36 soruluk ankette sosyo-demografik sorular, Uyku Hijyen İndeksi ve Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi bulunmaktadır. İstatistiksel analizde Pearson Ki-kare, Kruskal Wallis, Mann-Whitney U ve Spearman korelasyon testi kullanılmıştır. Veriler ortalama± standart sapma, ortanca (IQR) olarak verilmiştir. Çalışmamızın etik kurul onayı ilgili üniversitenin Tıp Fakültesi Etik Kurulu'ndan 03.09.2021 tarih ve 09.2021.1061 protokol numarası ile alınmıştır.

Bulgular: Çalışmaya sınıflar arasında benzer oranlarda olmak üzere toplam 317 öğrenci katılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %51,7’si (n=164) kadın, %48,3’ü (n=153) erkektir. Katılımcıların, Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi puan ortalaması 5,74 ± 2.63 olup, ortancası 5,00 (4-7)’dir. Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi’ne göre kadınların 119’u (%58,6), erkeklerin 84’ü (%41,4) olmak üzere toplam 203 katılımcının (%64,0) kötü uyku kalitesine sahip olduğu görülmüştür. Cinsiyet ile uyku kalitesi arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p=0,001). Uyku kaliteleri sınıfa göre karşılaştırıldığında 1.sınıfların %13.8’i, 2.sınıfların %11.8’i, 3.sınıfların %16.3’ü, 4.sınıfların %20.2’si, 5.sınıfların %17.7’si ve 6.sınıfların %20.2’sinin kötü uyku kalitesine sahip olduğu görülmüştür. Sınıf ile uyku kaliteleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p=0,039). Uyumadan önce daha fazla ekran maruziyeti olanların uyku kalitesi daha düşük çıkmıştır. Ekran kullanımı ile uyku kalitesi arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p=0,007).

Yaşanılan yer, vücut kütle indeksi ve kronik hastalık varlığı ile uyku kalitesi arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (sırasıyla p=0,130; p=0,877; p=0,144).

Erkek katılımcıların Uyku Hijyeni İndeksi puan ortancası 30,00 (25-35) kadın katılımcıların puan ortancası ise 32,00 (27-37) olarak bulunmuştur. Cinsiyet ile uyku hijyeni arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p=0,019). Uyku hijyeni sınıfa göre kıyaslandığında 3.sınıf öğrencileri 35,00 (30-38) ile en yüksek puan ortancasına, 5.sınıf öğrencileri ise 29,00 (24-34) ile en düşük puan ortancasına sahiptir. Sınıf ile uyku hijyeni arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p=0,012).

Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi ile Uyku Hijyeni İndeksi (rho=0,406, p=0,001) pozitif yönde zayıf düzeyde korelasyon göstermektedir.

 

Sonuç ve Öneriler: Kadın öğrenciler başta olmak üzere tıp fakültesi öğrencilerinin uyku kalitesi ve uyku hijyeninin büyük ölçüde kötü olduğu görülmüştür. Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesini olumsuz etkileyen faktörlerin belirlemesine yönelik ileri incelemeler yapılmalı, öğrencilerin uyku kalitesi ve uyku hijyenine yönelik bilgi ve farkındalıklarını arttıracak eğitim programları planlanarak gerekli destek sağlanmalıdır.

Anahtar kelimeler: Tıp Fakültesi öğrencileri, Uyku hijyeni, Uyku kalitesi