İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi (İTOBİAD), cilt.6, sa.5, ss.2299-2322, 2017 (Hakemli Dergi)
İnsanlar, yaşadıkları coğrafyanın özelliklerini, çevrelerindeki bitkileri ve hayvanları çoğu
zaman sanatlarına yansıtmışlardır. İslâm âlemindeki bazı hattatlar ise klasik hat eserleri
vermekle birlikte hayvan tasvirli yazı kompozisyonları da yapmışlardır. Yazı ile resmin
birleştirildiği kompozisyonlar arasında leylek, kuş, arslan, deve, at, papağan, fil, kelebek gibi
figürlere rastlamak mümkündür. Bu hayvanların bazılarına dinî veya efsanevî değerler
yüklenmiştir; bazıları ise günlük hayatta en çok görülen ve sevilen hayvanlardır. Gündelik
hayatında devenin vazgeçilmez olduğu bir kültürün veya kuşu, papağanı olan bir kimsenin bu
hayvanları sanatına yansıtması çok normaldir. Birkaç istisna dışında büyük hattatlar genellikle
yazı-resim denilen türde eserler vermemişlerdir. Bunun en büyük sebeplerinden birisi, ortaya
bir resim çıkarmak isterken hat sanatından taviz verilmesi zaruretidir. Hat sanatının kendine
mahsus çizgilerinde saf bir güzellik varken bunları deforme ederek kelimelerle resim yapmak
büyük sanatçılara pek cazip gelmemiştir. Tasvirli yazılar daha ziyade popüler kaygılarla ortaya
çıkarılmıştır. Bu çalışmada hayvan tasvirli hat eserleri arasında hat sanatı tarihi bakımından
kayda değer örnekler üzerinde durulacaktır