3. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi (İTEAC), Ankara, Türkiye, 30 Kasım - 01 Aralık 2019, ss.361-374
İnsan dünya sahnesine çıktığı
andan itibaren kendine yaşam alanı olarak bir mekân seçmiştir. Bu mekânı sosyal
ve ekonomik alanlar olan hanlar, pazarlar, saraylar, surlar; dini yapılar
olarak ibadethaneler, tapınaklar, anıt mezarlar ile donatmıştır. İnsanların toplum halinde yaşamaya başlayarak
devleti şekillendirmesinden itibaren ülkeler kültürel mirasın aktarımı ve
devamlılığı için tarihsel çevrenin korunmasına önem vererek milli değerlerin
içselleştirilmesi için eğitimi bir araç olarak kullanmıştır. XVII. yüzyılda
kurumsallaşan müzelere eğitim aracılığıyla Fransız Devrimi’nden sonra milli
kimlik unsurlarının inşasında önemli bir misyon yüklenmiştir. XVIII. ve XIX.
yüzyılda müze-eğitim ilişkisinde Sanayi Devrimi ile şekillenen yeni toplumsal
yapıya uyumlu bireyler yetiştirmek amaçlanmıştır. Bu kurumsallaşma sürecini
1980’li yıllardan itibaren üniversitelerde yüksek lisans ve doktora düzeyinde
müze eğitimcileri yetiştirilmesi ve XX. yüzyılda etkili olan yaşam boyu öğrenme
yaklaşımı etkilemiştir. Müze eğitimi ile yapılandırmacı yaklaşımın hâkim olduğu
öğrenci merkezli eğitim ön plana çıkarılmaktadır. Özellikle disiplinlerarası
bir yaklaşımın benimsendiği Sosyal Bilgiler öğretiminde bu yöntemin etkin bir
şekilde kullanılabileceği birçok öğrenme ve konu alanı bulunmaktadır.
Öğrencilere tarihi, yaşadığı coğrafyayı, kültürü eğlenirken sınıf dışı
aktivitelerle aktarma da müze eğitimi önemli bir yer tutmaktadır. Bu
araştırmada tarihsel çevre ve müze eğitimi, planlaması, kullanılan yöntem ve
teknikler, değerlendirme süreci ve etkinlik örnekleri incelenmiştir. Bu doğrultuda nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup
araştırılması istenen olgu ve olaylar hakkında yazılı materyallerin analizinin
yapıldığı doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Dokümanların analizinde
içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğrenciler de farklı duyulara hitap
etmesi, sosyal etkileşimi arttırması, iş birliği ve yaparak yaşayarak öğrenme
fırsatı tanımasının sonucunda öğrenilenlerin kalıcılığını arttırdığı,
öğrencilerde kültürel miras aktarım sürecini olumlu yönde etkilediği
gözlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Etkileşimli Müze, Eğitim, Sosyal Bilgiler.