Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.36, sa.36, ss.69-93, 2012 (Hakemsiz Dergi)
Eğitim, insan hayatına anlam ve değerler katan önemli gerçeklerden biridir. Eğitimin,
toplumun idealleri doğrultusunda sonuçlar üretebilmesi ancak eğitim programları ile
mümkündür. Kısaca “davranış değiştirme” olarak tanımlanabilecek olan eğitimin kapsam ve
içeriği programlar tarafından tanımlanmakta ve böylece çocuklara kazandırılacak davranış
ve özellikler somutlaştırılmaktadır. Eğitim programları, hazırlanışından uygulama ve
değerlendirme süreçlerine kadar her aşamasında farklı alanlardaki uzmanlıkların bilgilerini
paylaşmalarını gerektirir. Programlar, geliştirilme aşamasından sonra, uygulama sonuçları
ve toplumun ihtiyaçları doğrultusunda sürekli güncelleştirilir. Son yıllarda özellikle beyinle
ilgili yapılan araştırmalar ve elde edilen bulgular, çocuk gelişimine ve davranışlarına ilişkin
yaklaşımları oldukça derinden etkilemiştir. Giderek artan bilgilerin eğitim ortamlarına
taşınması gerekmektedir. Bu nedenle, ülkemizde 3-6 yaş çocuklarına yönelik olarak
geliştirilmiş olan Okul Öncesi Eğitim Programı’nın da, yeni gelişmeler ve bilgiler ışığında
güncellenmesi bir ihtiyaç olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma, özellikle Okul Öncesi
Eğitim Programı ile beynin anatomik-fizyolojik yapısı arasındaki ilişkileri ortaya koyarak,
program geliştirme çalışmalarına katkı sağlamayı amaçlamakta ve nörolojik perspektifin
de bu sürece dahil edilerek interdisipliner bir yaklaşımın benimsenmesini önermektedir
Education is one of the most important facts that add values and meanings to
human life. Only by educational programmes it is possible for education to produce results
in line with the ideals of society. In short, the scope and content of education (that can be
defined as behaviour change) are defined by programmes and by this way the behaviour
and qualities to be acquired by the children are concretized. Education programmes,
require the contributions of the experts in different fields, in each phase; from the planning
phase to practice and evaluation phases. After the development phase, the programmes are
constantly updated according to the practice results and the needs of the society. In recent
years, especially the research and the findings on the brain have deeply influenced the
approaches to child development and behaviour. The growing information needs to be
transmitted to the education platforms. Therefore, the Early Childhood Education
Programmes in Turkey, which has been developed for the children of 3-6 years, should be
updated by the recent developments and information. This study, especially by revealing
the relationship between the early childhood education programme and the anatomicalphysiological structure of the brain aims to contribute to program development studies and
recommends the adoption of an interdisciplinary approach by including neurological
perspective to this process.