Kocaeli İlahiyat Dergisi, cilt.3, sa.2, ss.79-106, 2019 (Hakemli Dergi)
Meşâhidü’l-esrâr İbnü’l-Arabî’nin (ö. 638/1240) Mağrib’deyken kaleme aldığı ilk
teliflerinden olup, daha sonra Fusûsu’l-Hikem ve Fütûhâtü’l-Mekkiyye’de sistemli bir şekilde
ortaya koyacağı fikirlerini sembolik ve şiirsel bir üslûbun arkasına gizleyerek anlattığı küçük
bir risâledir. Eser, “şâhid” İbnü’l-Arabî’nin on dört müşâhedesini içeren tecrübelerinden
oluşur. Meşâhid’i İbnü’l-Arabî’nin talebesi İbn Sevdekîn (ö. 646/1248), XIII. yüzyılda
yaşamış bir sûfî kadın olan Sitti Acem (ö. 671/1272’den sonra) ve Zeynülâbidîn Münâvî
(ö. 1026/1617) şerh etmiş, Abdülvehhâb Şa’rânî eserlerinde Meşâhid’e atıf yapmış ve
bazı bölümlerini açıklamıştır. Şârihlerden Sitti Acem, literatürde etkisini sürdürmediği
gözlenen anlatım tarzı ve kavram dağarcığının yanında öznel tecrübelerini de merkeze
alarak hazırladığı şerhi ile öne çıkar. Türkçe kaynaklarda hakkında bilgi bulunmayan
Sitti Acem’in görüşleri son yıllarda kadın bir sufi müellif oluşu üzerinden ele alınmaya
başlanmıştır. Bu makalede Sitti Acem’in hayatı ele alınacak ve onun Meşâhid şerhine
ilişkin yapılmış çalışmalar değerlendirilecektir.
Mashāhid al-asrār (Contemplations of the Holy Mysteries) as one of the first books of Ibn al-
’Arabī which he wrote in Maghrib. It is a small epistle which he explained his ideas hiding
them behind a symbolic and poetic and then put in a systematic way in his Fusūs al-hikam
and Futūhāt al-Makkiyya. The work consists of the experiences of the contemplator; Ibn
al-‘Arabī and his the conversations with God in the fourteen contemplation scenes. Ibn
Sawdakīn, the student of Ibn al-‘Arabī, Sitt al-‘Ajam and Zayn al-’Ābidīn al-Munāwī
annotated Mashāhid and Abd al-Wahhāb al-Sha’rānī mentioned in it his works and
explained some of its chapters. Among the annotators, Sitt al-‘Ajam comes to the fore
with the commentary she wrote through her subjective experiences with a vocabulary
which appears could not maintain its effect on the literature. Sitt al-‘Ajams views, have
begun to be discussed in recent years considering her female Sufi author aspect. In this
article, beside the bibliographic information on Sitt al‘Ajam’s life, which there is not any
information about in Turkish sources, the literature related to Sitt al-Ajams views and her
commentary on Mashāhid will be evaluated.