Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.32, sa.2, ss.133-148, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada eğitimin paydaşları olan öğretmen, yönetici ve öğrencilerin süreç içerisinde birebir
yer aldıkları, bazen iyileştirmeye bazen de dönüştürmeye yönelik düzenleme fırsatı sunan bir
yöntem olan “Eylem Araştırması” tanıtılmıştır. Eylem araştırması, katılımcıları sosyal ortamları
içerisinde uygulama yaparak tanıma şansı sunan, eğitim uygulamalarında işbirliğine dayalı
bireysel bir inceleme yöntemi olarak tanımlanan sistematik bir süreçtir. Alan yazında yapılan
çalışmalar ışığında eylem araştırmasının tarihçesi, felsefesi, modelleri, özellikleri vb. bilgilerin yer
aldığı bu çalışmada özellikle eğitim çalışmalarındaki yapısı hakkında detaylı bilgi sunulmuştur.
Eğitim paydaşları olan öğretmen, öğrenci, yöneticiler yönünde ne tür faydalar sağladığı
aktarılmaya çalışılmıştır. Ayrıca gerçek yaşam problemlerini çözme girişiminde nasıl
kullanılabileceği, uygulayıcının dikkat etmesi gereken noktaların ne olduğu vurgulanarak,
yararları ve sınırlılıklarından söz edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Eylem araştırması, eğitim çalışmaları, yöntem çalışması
This study introduces “action research”. Teachers, administrators, and students, who are the
stakeholders of education, personally take part in action research, which allows making
arrangements for improvement or transformation. Action research is a systematic process that
allows getting to know the participants through practices in their social environments and is
defined as a method of individual examination based on collaboration in educational practices.
This study presents information about the history, philosophy, models, and characteristics of action
research in the light of the studies in the literature. Also, detailed information is provided about its
structure in educational research. The study also tries to explain the benefits action research brings
to teachers, students, and administrators, who are the stakeholders of education. Furthermore, the
study mentions how action research can be used within attempts to solve real-life problems,
highlights the points to be considered by its implementer, and states its benefits and limitations.
Keywords: Action Research, Educational Research, method study