2. Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi, Ankara, Türkiye, 10 - 12 Eylül 2015, cilt.1, sa.1, ss.230
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fizik Yasaları İle Uygulamalarını İlişkilendirebilme Durumları: İndüksiyon Bobini
Günümüz okullarında bilim ve fen derslerindeki kapsam, öğretme- öğrenme
sürecinde işlenirken kapsamın teorik alt yapısı sınıf ortamında geçildikten sonra ilgili
kapsamla ilişkili uygulamalar deney etkinlikleri ile yapılır. Teori ve uygulama birleştirilerek
bilimsel kanununun, ilkenin, durumun anlaşılırlığı artırılmaya çalışılır. Teorik bilginin
anlamlandırılması, anlamalı öğrenilmesi için uygulama ve deneyin etkililiği birçok
araştırma ile ortaya konulmuştur. Fizik derslerinde de kanun ve yasaların teorik ifadesi
sınıf ortamında matematiksel işlemleri ile geçilerek ilgili uygulama ve deneyler pratiğe
dökülür. Örneğin fizik dersinde ohm kanununun tanımı, matematiksel ifadesi, tanım ve
matematiksel ifadeye ait bir örnek durumu veya problem sınıf ortamında öğrenilir. Ve bu
dersi takiben ohm kanunu ile ilgili deney ve uygulama yapılarak, teorik bilgi ile uygulama
arasında çift yönlü bir işleyişle ilgili yasa, kanun veya fiziksel durum anlamlandırılmaya,
pekiştirilmeye çalışılır. Fizik dersi kapsamında bu ve benzeri örnekleri artırmak
mümkündür. Bu çalışmada da Faraday Kanunu, Lenz kanunu ve bu kanunlara göre çalışan
bir mekanizmaya sahip bir uygulama; Seyreltilmiş Gazlarda Deşarj: İndüksiyon Bobini;
konu edilmiştir. Fizik dersinin işleyişinden örnek verdiğimiz yukarıdaki sürecin mevcut
programımızda benimsenen bakış açısıyla araştırma ve sorgulayıcı tarzda yürütülmesi
önerilmektedir. Çünkü araştırma ve sorgulama, öğrenenin zihninde inşa ettiği bilginin
özümsenmesi, sahiplenilmesi ve anlamlandırılması hususunda önemli ve gereklidir. Bu
çalışmada Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları II ders kapsamında fizik laboratuvarı
dersini alan fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı fizik kanunlarını; Faraday Kanunu,
Lenz Kanunu, İndüksiyon Bobini; anlama düzeyleri ve fiziksel kanun ile uygulamasını
ilişkilendirebilme durumları ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda fen
bilgisi öğretmen adaylarının araştırmaya konu olan kanunları tanımlamada, açıklamada
yetersiz oldukları ve bu kanunlarla ilgili uygulamadaki kanunun işleyişini doğru tespit
edemedikleri, teori ile uygulamayı birleştiremedikleri, ilişkilendiremedikleri görülmüştür.