Ortaokul öğrencilerine yönelik Mühendislik Girişimciliği Öz-Yeterlik Ölçeği: Geliştirme, geçerlik ve güvenirlik çalışması


BALÇIN M. D., YILDIRIM M., OYMAK S. A.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.75, ss.89-110, 2025 (TRDizin)

Özet

Özet: Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin mühendislik girişimciliği öz-yeterliklerini belirleyebilecek geçerli ve güvenilir

bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu süreçte öncelikli olarak alanyazın taraması yapılmış, ardından mühendislik, mühendislik tasarımı

ve girişimcilik ile ilgili çalışmalar yapan araştırmacılar ile görüşmeler yapılmıştır. Sonrasında 52 maddelik madde havuzu

oluşturulmuştur. Bu maddeler ile boyutlar için uygunluk ve doğruluk açısından girişimcilik ve mühendislik üzerine çalışmalar

yürüten altı fen bilimleri eğitimi uzmanının görüşü alınmıştır. Ardından ölçeğin içeriği ile ilgili çalışmalar yürüten, ölçme ve

değerlendirmede yeterliliği olan uzmanlar ve bir dil uzmanından elde edilen öneriler ve düzeltmeler dikkate alınarak gerekli işlemler

yapılmıştır. Geliştirilen ölçeğin pilot formu Türkiye’nin Marmara Bölgesi’nde bulunan büyükşehrin bir ilçesindeki ortaokullarda

öğrenim görmekte olan toplam 502 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada 5’li likert tipinde, 22 maddeden oluşan iki faktörlü,

Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .91 olan geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir.

Anahtar Sözcükler: Mühendislik girişimciliği öz-yeterliği, ortaokul öğrencileri, ölçek geliştirme

Abstract: The aim of this research is to develop a valid and reliable measurement tool that can determine the engineering

entrepreneurship self-efficacy of secondary school students. In this process, a literature review was first conducted, and then

interviews were held with researchers who work on engineering, engineering design and entrepreneurship. Afterwards, an item

pool of 52 items was created. The opinions of six science education experts who conduct studies on entrepreneurship and

engineering were taken for the suitability and accuracy of these items and dimensions. Then, the necessary actions were taken by

taking into account the suggestions and corrections obtained from experts who conducted studies on the content of the scale and

who were competent in measurement and evaluation and a language expert. The pilot form of the developed scale was applied to

a total of 502 students studying in secondary schools in a district of a metropolitan city in the Marmara Region of Türkiye. In the

research, a valid and reliable scale was developed, consisting of 22 items in a two-factor structure with a 5-point Likert type and a

Cronbach's Alpha reliability coefficient of .91.

Keywords: Engineering entrepreneurship self-efficacy, scale development, secondary school students