2. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi , Bursa, Türkiye, 19 - 22 Kasım 2020, ss.275-284
Çalışmanın amacı ortaokul matematik dersi cebir öğrenme alanındaki doğrusal denklem ve eğim
kavramları ile ilgili öğrencilerin yaşadığı zorluk ve kavram yanılgılarını belirlemek; öğrenme-öğretme etkinlikleri
sonrasında baskın olarak devam eden yanılgıları ortaya koymaktır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden
kesitsel tarama modeline uygun betimsel düzeydedir. Çalışma sekizinci sınıfa devam eden dört farklı grupla;
birinci grup (G1) 30, ikinci grup (G2) 31, üçüncü (G3) ve dördüncü (G4) gruplar 28’er olmak üzere toplam 117
öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Tüm gruplara “doğrusal denklemler” konusuna ait beş kazanım çerçevesinde
dört farklı öğretim yöntemi ile öğretim gerçekleştirilmiştir. Veriler bu öğrenme-öğretme etkinlikleri öncesi ve
sonrasında uygulanan ve araştırmacılar tarafından hazırlanan “Üç Aşamalı Kavram Yanılgıları Belirleme
Testi”nden elde edilmiştir. Bu test toplam 34 olası kavram yanılgısı çerçevesinde hazırlanmış ve 16 sorudan
oluşmuştur. Toplanan veriler tek yönlü anova testine göre ve testlerin ikinci ve üçüncü aşamasındaki cevaplara
göre gruplardaki öğrencilerin mevcut kavram yanılgılarının çeşitliliği açısından değerlendirilmiştir. Buna göre ön
testten tüm gruplarda altısı ortak toplam 19 tane; son testten üçü ortak toplam 7 kavram yanılgısı tespit
edilmiştir. Bu sonuç kavram yanılgılarının oluşumunda öğrenci bireysel düşünmelerinin dikkate alınması
gerektiğini ve kavramsal öğrenmede sadece kavram oluşturma değil kavram kazanma boyutunun da önemli
olduğu gözlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin “tablo ile verilen doğrusal ilişkide eğimi y/x (iki değerin oranı) olarak
düşünme”, “eksenleri kesen noktaları denklemde katsayı olarak düşünme” yanılgılarının öğretim sonrasında da
baskın kaldığını göstermiştir.