Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.32, sa.32, ss.5-24, 2010 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerine okuma alışkanlığı kazandırmak ve onları etkin
okurlar haline getirmek isteyen öğretmenleri, okuma çemberinin kuramsal temelleri ve sınıf
uygulaması hakkında bilgilendirmektir. Okuma çemberi, öğrencilerin seçtikleri kitaplara
göre oluşturulan gruplarda, bireysel olarak okudukları bölümleri belirli aralarda tartıştıkları,
bir öğretim yöntemidir. Bireysel okuma ve işbirliğine dayalı öğretim yöntemlerinin birleşmiş
halidir. Özellikleri açısından farklılaştırılmış öğretimi desteklemektedir. Kuramsal açıdan
ise yapılandırmacılığa ve sosyo-kültürel teoriye dayanmaktadır. Üçüncü sınıf ve üzerindeki
tüm seviyelerde, okuma alışkanlığı ve okuduğunu anlama becerisi kazandırmada oldukça
etkili bir yöntemdir.
The purpose of this study is to inform teachers -who want to develop reading habit in
their students and to turn them into efficient readers- on theoretical basis of literature circles
method and its application within the classroom. A literature circles is a teaching method in
which students select specific books to read, then are classified into discussion groups based
on their selections, and finally discuss the parts of these books they individually in their
discussion group. The literature circles method uses a combination of teaching methods
based on individual reading and cooperation and its characteristics support differentiated
instruction. The theoretical basis of the method derives from constructivism and socio-
cultural theory. It has proved to be effective in promoting reading habit and reading
comprehension skills among pupils in the 3rd grade and above