Journal of Research in Business, cilt.5, sa.1, ss.28-55, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, ABD-Türkiye yakınlaşması sonrası Türk yükseköğretimindeki işletme eğitimi alanının
Amerikanizasyonunu incelemektedir. Çalışma, Türk işletme eğitimi üzerindeki Amerikan etkisi ile kurucu
kadronun rolünü dönemin önemli aktörlerinin kişisel anlatıları bağlamında keşfetmeyi amaçlamaktadır.
Profesörler, danışmanlar ve teknik uzmanlar gibi bireysel taşıyıcılar yanında Ford Vakfı, AID (Agency
for International Development) ve Harvard Üniversitesi gibi kurumsal aktörler de yönetim bilgisinin
yayılımında önemli aktörlerdir. Bu amaçla, Türk işletme eğitimine yönelik Amerikan etkisini derinlemesine
analize izin veren tarihsel bir anlatı yaklaşımı benimsenmiştir. Çalışmanın amacına ulaşmak için,
yayınlanmış ve yayınlanmamış anılardan, biyografilerden ve oto biyografilerden, arşiv materyallerinden,
çok çeşitli yazılı materyaller ile gazete haberleri ve yıllık raporlardan, yıllıklardan oluşan çoklu ve çeşitli bir
veri seti derlenmiştir. Türk işletme eğitimi üzerindeki Amerikan etkisinin kapsamını, içeriğini ve bağlamını
keşfetmek için çalışmada anlatı analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, Türk işletme eğitimine
yönelik Amerikan etkisinin öğretim ve araştırma tarzları ile işletme eğitiminin uzmanlıklara ayrılması
bağlamında çeşitli etkileri olduğunu göstermektedir
This study examines the Americanization of Turkish higher education in field of business administration
after US-Turkey rapprochement. The study aims to explore the effects of American influence and roles of
so-called ‘Turkish Team” on Turkish business education through personal narratives of the key persons of
the period. Individual carriers like professors, advisors and technical experts are important actors as well
as institutional actors such as Ford Foundation, AID (Agency for International Development) and Harvard
University in the diffusion of management knowledge. For this purpose, a historical narrative approach is
constructed to allow for in-depth analysis of American influence on Turkish business education. To reach
the aim of the study, the data are gathered from multiple sources that include published and unpublished
memoirs, biographies and autobiographies, archival materials, various kinds of text and commentary and
archival articles of newspapers, annual reports and yearbooks. Narrative analysis is used in this study to
explore the context, content and scope of effects of American influence on Turkish business education.
Research results show that, American influence on Turkish business education has various kinds of effects
includes teaching and researching styles and departmentalization of business education.