İlahiyat Fakültelerinde Kur'an Eğitimi Çalıştayı, İstanbul, Türkiye, 30 - 31 Temmuz 2019, ss.17
Tecvid
ilminin tanımı âlimler tarafından farklı şekillerde yapılmıştır. Bununla
birlikte yapılan tariflerde bu ilmin temel meselelerinin ifadesinde ulema
nezdinde genel olarak birliktelik bulunmaktadır. Tecvid ilminin tarifini yapıp
amacını ifade eden müellifler, Kur’ân-ı Kerîm’in temel yapı taşı olan harflerin
doğru/güzel bir şekilde telaffuz edilebilmesi için harflerin mahreçlerinin ve
sıfatlarının bilinmesi gerektiği hususuna vurgu yapmışlardır. Buna rağmen
genelde ülkemizde, özelde ilahiyat fakültelerinde yapılan Kur’ân-ı Kerîm
derslerinde öğrencilere eğitim amacıyla koro halinde Kur’ân-ı Kerîm okuturken
veya onların hatalarını düzeltirken -harflerin mahreçlerinden yer yer istifade
edilmekle birlikte- özellikle harflerin lazimi sıfatlarından etkin bir şekilde yararlanılmadığı
anlaşılmaktadır. Harflerin doğru bir şekilde telaffuz edilebilmesi için onların
mahreçlerinin bilinmesi ve her harfin kendi mahrecinden çıkarılması şüphesiz ki
önem arz etmektedir. Ancak herhangi bir harfin doğru/düzgün telaffuzu için
mahreç bilgisi tek başına yeterli olmamaktadır. Tecvid ilminin tanımlarından da
anlaşılacağı üzere harflerin mahreçlerinin yanı sıra sıfatlarının da uygulamalı
olarak öğretilmesi gerekmektedir.
Kur’ân-ı
Kerîm’i usulüne uygun olarak okuma eğitimi kendi bünyesinde birtakım zorluklar
barındırmaktadır. Bunların başında söz konusu eğitimin işitmeye dayalı olması
gelmektedir. Meselâ harflerin mahreçleri ve sıfatları teorik olarak öğretilse
bile doğru bir telaffuz için bu tek başına yeterli olmamaktadır. Bu doğrultuda
öğrencilerin bazısının harflerin sıfatlarını tam olarak söyleyebilseler de tilâvet
esnasında onların bir veya birkaçını yanlış uyguladıkları gözlemlenmektedir. Hâlihazırda
sıfatları teorik olarak bilen öğrencilere o sıfatların uygulamasının nasıl
olduğunun hem toplu/koro okumalarda hem de birebir dinlemelerde dersin hocası
tarafından sık sık seslendirilmesinin, Kur’ân-ı Kerîm eğitimini kolaylaştırdığı
anlaşılmaktadır. Zira bu sayede öğrencilerin sadece yaptıkları yanlışların
farkına varmadıkları, aynı zamanda onları nasıl düzeltebileceklerini
kavradıkları müşahede edilmektedir.