Gelecek zaman algısı ve akademik alanda arzuların ertelenmesinin öğretmen adaylarının akademik başarıları üzerindeki etkisi


Creative Commons License

Avcı S., Erden A. M.

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.14, sa.1, ss.389-406, 2013 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada, gelecek zaman algısı (bağlılık, değer, hız, genişlik ve algılanan araçsallık)
ile akademik alandaki arzularını ertelenmesinin öğretmen adaylarının meslek
derslerindeki akademik başarıları üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu
amaçla alan yazına dayalı olarak söz konusu değişkenler arasında beklenen ilişkileri
gösteren bir model oluşturulmuş ve bu model test edilmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi dördüncü sınıfta öğrenim gören
462 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma sonuçları, meslek derslerindeki akademik
başarının; gelecek zaman algısının, değer alt boyutu tarafından doğrudan yordandığı;
Bağlılık alt boyutu tarafından akademik alanda arzuların ertelenmesi vasıtasıyla
yordandığı; Hız ve algılanan araçsallık alt boyutları tarafından ise hem doğrudan hem de
akademik alanda arzuların ertelenmesi vasıtasıyla yordandığı; Bağlılık alt boyutunun ise
anlamlı bir yordayıcı olmadığını göstermiştir. Bu bulgulara göre, akademik başarıyı
açıklamaya yönelik oluşturulan model doğrulanmışt

The purpose of this study is to examine the effect of the future time perception
(connectedness, value, speed. extension and perceived instrumentality) and academic
delay of gratification of the prospective teachers on their pedagogy courses achievements.
For this purpose a model which shows the expected relations depending on the literature
among the variables was developed to verify. Subjects consisted of 462 fourth year
prospective teachers from Marmara University, Ataturk Faculty of Education. According
to findings, pedagogy courses achievements were predicted by value directly, predicted
by connectedness through academic delay of gratification and predicted by speed and
perceived instrumentality directly and through academic delay of gratification. Extension
didn’t have a significant power in predicting of pedagogy courses achievements.
Accordingly, with respect to these findings, model was verified