Coğrafya Eğitim Ve Öğretiminde Haritaların Önemi


Özey R., Ünlü M., Üçışık Erbilen S.

MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ, cilt.0, sa.5, ss.9-25, 2002 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 5
  • Basım Tarihi: 2002
  • Dergi Adı: MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.9-25
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz

Haritanın sözlük anlamı; Coğrafya, tarih, dil, nüfus vb. olgularla ilgili yeryüzünün ya da bir parçasının, belli bir orana göre küçültülerek düzlem üzerine çizilen taslağı olarak ifade edilir.

Coğrafi anlamda harita ise; (Almanca:Karte, Landkarte, Fransızca: Carte, İngilizce: Map) Yeryüzünün bir bölümünün alınan ölçeğe göre bir düzlem üzerinde çizilmiş durumudur. Harita üzerinde doğal ve beşeri olguları tanıtmak, bunları açıklamaya çalışmak için haritadan faydalanmaya harita okumak denir. Harita okuma, Coğrafya Eğitiminde oldukça önemlidir.

E. C. Bentley;

“Coğrafya, haritalar hakkındadır,  Ama Biografi adamlar hakkındadır. ”

demektedir. Gerçekten de öyledir. Okullarda öğretilen coğrafya bilgilerinin haritalar üzerinde gösterilmesi adeta zorunlu bir hal almıştır. Bu nedenle, haritalara “Coğrafyanın aleti eri” denmektedir.

Coğrafyanın aletleri olan haritaları tam anlamıyla kullanmak, coğrafya biliminin öğretilmesinde önemli bir aşamadır. Coğrafyada haritasız bir anlatım, öğrencilerin konulan anlamakta güçlük çekmelerine yol açmakta ve ezberciliğe yöneltmektedir. Bu nedenle haritalar, coğrafya konularının anlayarak öğrenilmesinde büyük rol oynamaktadırlar.

Coğrafya eğitimi ve öğretiminde, birinci derecede rol oynayan haritaların okunması kadar hazırlanması da önemlidir. Haritalar ne kadar iyi hazırlanmışsa, coğrafya o kadar iyi açıklanır. Haritalar ne kadar doğru kullanılırsa, coğrafya o kadar iyi anlaşılır.

Bu bildiride, haritaların hazırlanması, çeşitleri, kullanılması araştırılacak ve Coğrafya Eğitimi ve Öğretiminde haritaların önemi ortaya konmaya çalışılacaktır.