Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.59, sa.59, ss.105-129, 2020 (Hakemli Dergi)
İlk
Dönem Tecvid Eserlerinin Teşekkülünde Lahn Olgusunun Etkisi
Öz: Lahn olgusunun
Kur’an’ın harekelenmesinde ve noktalanmasında (i‘câm) dönemin âlimlerini
harekete geçiren öncelikli bir etken olduğu ehlince bilinmektedir. Zira tarihî
veriler, gitgide yaygınlaşan bu olgu karşısında hem ümerânın hem de ulemânın
bigâne kalamadığını ve bunu önlemeye dair literatürde naktu’l-mushaf veya
dabtu’l-mushaf gibi kavramlarla özetlenen bir dizi uygulamalara yöneldiklerini
göstermektedir. Aynı şekilde Arap dilinin kurallarının tespit edilerek nahiv
ilminin tedvin edilmesinde ve lügat çalışmalarının hızlanarak sözlüklerin telif
edilmesinde de lahni önleme amacının ön planda olduğu açıktır. Bununla birlikte
hicri 4. asırda Ebû Müzâhim el-Hâkânî (ö. 325/937) ile kısmî olarak başladığı
görülen ve hicri 5. asra gelindiğinde, alanın müstakil eserleri olarak temayüz
eden tecvid müellefâtının teşekkülünde de lahn olgusu son derece etkili
olmuştur. Bu durum makalemizde, ilk dönem tecvid eserlerini oluşturan Hâkânî’nin
el-Kasîdetü’r-râiyye, Saîdî’nin (ö. 410/1020 [?]) et-Tenbîh
ale’l-lahni’l-celî ve’l-lahni’l-hafî, Mekkî b. Ebî Tâlib’in (ö. 437/1045) er-Riâye
li-tecvîdi’l-kırâe ve tahkîki lafzi’t-tilâve, Ebû Amr ed-Dânî’nin (ö.
444/1053) et-Tahdîd fi’l-itkân ve’t-tecvîd ve Abdülvehhâb el-Kurtubî’nin
(ö. 461/1068) el-Mûdıh fi’t-tecvîd adlı eserleri üzerinden temellendirilmeye
çalışılmıştır. Bu eserlerin takip ettikleri yöntem, başlıklandırma tercihleri,
mukaddimeleri ve muhtevaları incelendiğinde, tecvidin tedvin edilmesinde söz
konusu müellifler için muharrik olan etkenin, toplumdaki lahn olgusunun
yerleşik bir hâl alması olduğu görülmektedir.
Bu makalede, mezkûr
tecvid otoritelerinin gitgide yaygınlaşan lahn olgusu (feşvü’l-lahn)
karşında, tedvin ettikleri öncü eserlerle ne tür önlemler almaya çalıştıkları
ve Kur’an kıraatinde cereyan eden lahne karşı kari ve mukrîleri hangi usullerle
uyarmaya gayret ettikleri, yine alanın klasikleri hükmündeki söz konusu eserler
çerçevesinde ele alınmıştır. Bu bağlamda genelde tecvidin, özelde ise lahnin
ortaya çıkışına dair tarihî, dilsel veya sosyal sebepler hakkında detaya
girilmemiş, daha çok söz konusu eserlerdeki somut kelimeler/örnekler veya
ifadelerden hareketle bir temellendirilmeye gidilmiştir. Tarihî bilgi
bağlamında ise sadece Endülüs halkının sosyo-kültürel durumuna kısaca
değinilmiştir. Zira çalışmanın kaynağı olan söz konusu eserlerin çoğunluğunu ve
en kapsamlı olanlarını Endülüs ulemasının telif ettiği eserler oluşturduğu için
bu bağlamda o dönemin Endülüs toplumunda hatalı okuyuşların ziyadeleşmesinin ve
buna mukabil olarak da mezkûr eserlerin kaleme alınmasının temel dinamiklerine
kısa bir atıf yapılmıştır. Ancak bu çalışmanın asıl amacı, lahn olgusuna
tarihsel verilerden hareketle işaret etmek değil, ilk dönem tecvid
eserlerindeki somut örneklerden hareketle toplumdaki okuyuş hatalarının
panoramik bir fotoğrafını çekebilmek ve bu fotoğrafın, bugünün okuyuş
hatalarıyla olan benzerliğine veya farklılığına dair çıkarımlarda
bulunabilmektir. Binaenaleyh bu çalışmada tecvide dair müstakil eserlerin
kaleme alındığı hicri 4. ve 5. asırlarda, Kur’an tilaveti esnasında müslümanlar
arasında pratikte ne tür hataların görüldüğünün ve bu hataların bugünün Kur’an
okuyucularında devam edip etmediğinin ortaya konulması hedeflenmiştir.
Yukarıda zikredilen referans
eserler dikkatle incelendiğinde, Kur’an okuyucuları arasında o dönemde cari
olan hataların çoğunlukla mahreç veya sıfat itibarıyla birbirinin aynı olan
veya birbirine yakın olan harflerin yan yana gelmesinden kaynaklanan hatalar
olduğu müşahede edilmiştir. Ayrıca bu tür durumlarda söz konusu eserlerin
müelliflerinin okuyucuyu ses transferi hatası diyebileceğimiz durumlara karşı
uyardıkları görülmüştür. Bu minvalde harflerin seslerinin birbirine
karıştırılmamasına (tahlîs), birbirlerinden tefrik edilerek net bir
şekilde telaffuz edilmelerine (beyân/tefkîk) ve bunu yaparken de her
türlü aşırılıktan (şiddet/tekellüf) kaçınmak gerektiğine dair örnek
kelimeler üzerinden uyarılar yapıldığı, bu uyarıların bazılarında ise Kur’an
okuyucularının sadece lafzı değil, manayı da değiştirebilecek hatalara karşı
ayetlerden mukayeseli örnekler zikredilmek suretiyle uyarıldığı görülmüştür.
Söz konusu
eserlerdeki onlarca Kur’ânî kelime üzerinden yapılan uyarılar incelendiğinde,
hicri 4. ve 5. asır âlimlerini (özellikle de Endülüs ulemâsını) tecvide dair
müstakil eser kaleme almaya sevk eden hatalı okuyuşların, bugünün okuyucuları
için de büyük oranda geçerli olduğu görülmektedir. Buradan hareketle bu
çalışmada, aralarında yüzyıllara dayanan bir fark olmasına rağmen müstakil
tecvid eserlerinin kaleme alınmasını tetikleyen fonetik hataların bugünün
okuyucularında da tekerrür etmesinin nedenlerine, dönemin Endülüs toplumu
üzerinden kısaca değinilmiştir. Bu tür hataların asgariye indirilebilmesi için
de öncelikle iyi bir okuyucudan (fem-i muhsin) semâ‘, arz ve edâ usûlü
gibi Kur’an öğretim/öğrenim usulleri çerçevesinde birebir ve düzenli bir ders
almak ve bugünün teknolojik imkânlarından da istifade ederek bu dersleri
bireysel egzersizlerle geliştirmek gerektiğinin altı çizilmiştir. Buna ilaveten
toplumda Kur’an tilaveti bağlamında yaygın olan okuyuş hatalarının asgariye
indirilmesinde Kur’an öğreticilerinin öncelikle alan bilgisine sahip yetkin (mutkin)
bir okuyucu olmalarının gerektiği, akabinde ise pedagojik ve psikolojik
yaklaşımlara uygun hareket eden iyi bir eğitimci olma vasfını haiz olmaları
gerektiğine dikkat çekilmiştir.
Özetle, zahirî planda menfi bir durum olarak görülen lahn olgusunun, tecvidin müstakil bir ilim olarak yazıya geçirilmesi gibi müspet bir gelişmeye yol açmasının izlerinin takip edildiği bu çalışmada, lahnin tecvidin tedvinindeki etkisi ve hangi konular üzerinde yoğunlaştığı ön plana alınmış, Arap dilinde lahnin ortaya çıkışına dair tarihi bilgiler kapsam dışı tutularak, söz konusu kavramın tarif, tasnif ve çeşitlerine ise kısaca değinilmiştir. Aynı zamanda geçmişte yaşamış müslüman bir toplumda yaygın olan hatalı okuyuşların hangi konularda yoğunlaştığı tespit edilerek bugünün okuyucularında da müşahede edilen bu tür hataların nedenlerine kısaca değinilmiş, bunları asgariye indirmede öğretici ve öğrencilere düşen sorumluklara dikkat çekilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Kıraat, Tecvid, Lahn,
Kari/Mukrî, Ta’lîm, Hicrî 5. Asır.
The Effect of the Lahn Phenomenon
on The Formation of The First Period Tajwīd Works
Abstract: It is a well-known
fact that ‘lahn’ (mistakes in reciting the Qur’ān) was the primary
factor that triggered scholars of the period to compile the Qur’ān as a written
text, copy it and use harakāt (short vowel marks) in it. Historical
data shows that both the rulers (umara) and the scholars (ulama) could not
remain indifferent to this increasingly widespread phenomenon and to prevent
it, they applied some methods known as naktu’l-mushaf or dabtu’l-mushaf
in literature. Likewise, preventing the lahn was also a main goal in
determining the Arabic language rules, compiling the grammar texts and
dictionaries. The lahn phenomenon was also extremely influential in
forming written tajwīd works, starting partially in hijri
4th century with Abû Muzâhim el-Hakānî (d. 325/937) and became
the independent works of the field in the 5th
century. The effect of the lahn phenomenon on the formation of the
written works will be discussed in this article based on the first period
tajwīd works including al Hakāni’s al-Kasîdetu'r-Râiyye, as-Saīdi’s
(d. 410/1020) al-Tanbīh' ala al-Lahn al-Jaliyya al-Lahn al-Khafiy,
Abu Talib al-Makki’s (d. 437/1045) al-Ri`āyah li-Tajwid al-Qirā'ah wa
Taḥqīq Lafẓ al-Tilāwah, Abu Amr al-Dani’s (d. 444/1053), al-Taḥdīd fī
al-Itqan Wal-Tajwid. ‘Abdul Wahab al-Qurtubi’s (d. 461/1068) al-Mūḍih
fī al-Tajwīd. When the method followed by these works, their choice of
titles, their preliminary and contents are examined, it is seen that the aim of
authors who compiled those tajwīd works is settling of the lahn phenomenon
in the society. In this article, the precautions that the aforementioned tajwīd
authorities tried to take with the pioneering works against the phenomenon of
the lahn and the methods in which they used to warn the readers of the
Qur’ān (qāri and al-muqri) will be discussed within the framework of the
mentioned works.
In this context, no
details are given about the historical, linguistic or social reasons for the emergence
of lahn in particular and tajwid in general, rather a grounding has been
made on the basis of concrete words / examples or expressions in these works.
Regarding the historical information, only the socio-cultural situation of the
Andalusian people is briefly mentioned. Since most of the aforementioned and
comprehensive works, which are the source of this study, written by Andalusian
scholars, a brief reference has been made about the dynamics of the increase in
erroneous readings in the Andalusian society of that period and correspondingly
the dynamics of writing of the aforementioned works. However, as stated above,
the main purpose of this study is not to point out the phenomenon of lahn
based on the historical data, but to take a panoramic photograph of the reading
(recitation) errors in society, based on concrete examples in the early period
of tajwid works and to make an inference about the similarities and differences
of today’s reading mistakes. Therefore, in this study, it is aimed to present
the errors made by Muslims during the Quran recitation in hijri 4th and
5th century, a period in which the independent works about
tajwid were written and to discuss whether those errors are made by today’s
Quran readers.
When the
aforementioned works which are the sources of this study were examined
carefully, it has been observed that the mistakes that are made by Quran
readers at that time were mostly due to the juxtaposition of letters that are
identical in terms of origin or adjectives or are close to each other. So, it
has been observed that the authors of the works warn the readers for the sound
transfer errors. In this respect, it is seen that the warnings were made based
on exemplary words that the sounds of the letters should not be confused (tahlîs),
that they should be distinguished from each other and be pronounced clearly
(declaration / tefkîk), and that all kinds of excesses (violence / monopoly)
should be avoided. In some of these warnings, the Quran readers were notified
about the mistakes that could change not only the word but also the meaning, by
citing comparative examples of the verses.
When the warnings
made on the dozens of Qur'anic words in the works in question are examined, it
is seen that the erroneous readings that prompted the scholars (especially the
Andalusian scholars) to write their own works on tajwid are also largely
manifested in today's readers. Based on this, in this study, despite the
centuries-old difference, the reasons why the phonetic errors that triggered
the writing of independent tajwid works are still occurring among the today’s
readers are briefly mentioned through the Andalusian society of the period. It
is emphasized that in order to minimize such mistakes, regular lessons within
the framework of Qur'an teaching / learning methods such as sema, arz
and eda should be taken from a competent reader and these lessons should
be improved with individual practices by benefiting from today’s technological
opportunities. In addition to this, it is pointed out that the Quran teachers
must first be a competent reader with a strong field knowledge and then must be
a qualified educator who acts accordingly to the pedagogical and psychological
approaches.
To sum up, in this
study, based on the fact that how the lahn which is apparently seen as a
negative situation led to a positive development such as the writing of tajwīd
rules as an independent science, the effects of lahn on tajwīd works’
compilation and the subjects on which it focuses on will be on the center. The
description, classification and types of the concept in question is briefly
mentioned, excluding historical information. In addition, it is determined on
which issues the mistakes were made by a Muslim society in the past and the
reasons for such errors, which are observed in today's readers too, were
briefly mentioned. The responsibilities of scholars and students (qāri and
al-muqri) in minimizing these mistakes are also pointed out.
Key Words: Qirāʾāt, Tajwīd,
Lahn, Qāri/Muqri, Training, Hijri 5th century.