Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.57, ss.1-23, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, ortaokul matematik öğretiminde karşılaşılan sorunlar öğretmen görüşleri
doğrultusunda araştırılmış ve belirlenen sorunlar için çözüm önerileri sunulmuştur. Sorunların
önem dereceleri ve karşılaşılma sıklıkları yanında belirlenen demografik değişkenlerden
bağımsız olup olmadıkları incelenmiştir. Araştırma genel tarama modellerinden tekil tarama
türüne uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırma evrenini Millî Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı
tüm ortaokullarda (resmi ve özel) görev yapan ilköğretim matematik öğretmenleri, örneklemini
ise 547 matematik öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Duran ve Berk (2021)
tarafından geliştirilen “Ortaokul Matematik Öğretiminde Karşılaşılan Sorunları Belirleme
Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca ölçekte bulunan kategorilerin her birinin sonunda açık uçlu
sorular sorularak belirlenen sorunlara ilişkin çözüm önerileri konusunda katılımcı öğretmenlerin
görüşleri alınmıştır. Ölçek, uluslararası bir arama motorunun anket özelliğinden yararlanılıp
çevrimiçi olarak uygulanmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına göre, ortaokul matematik öğretiminde karşılaşılan sorunların
çoğunluğunu öğretmenle ilişkili sorunlar oluşturmaktadır. Öğretmenle ilişkili sorunlar tüm
katılımcılar tarafından önemli olarak değerlendirilirken, diğer kategorilere göre daha az sıklıkta
vi
karşılaşılmaktadır. Öğrenci ile ilişkili sorunlar ise en sık karşılaşılan ve en önemli görülen sorun
kategorisini oluşturmaktadır.
Araştırmada ayrıca katılımcıların cinsiyeti, mezuniyet durumu, yerleşim birimi, kariyer
planlaması, mezun olunan fakültesi, haftalık girilen ders saati ve kıdemi gibi demografik
değişkenleri hakkında da veri toplanmıştır.
Genel olarak, ortaokul matematik öğretiminde belirlenen sorunların tamamı önemli
görülmektedir. Sorunların çoğunluğu ile sık sık ya da çok sık karşılaşılırken az sayıda sorunla
nadiren ya da çok az karşılaşılmaktadır. Belirlenen sorunların bazılarının önem derecesi ve
karşılaşılma sıklıkları; cinsiyet, mezuniyet durumu, yerleşim birimi, kariyer planlaması, mezun
olunan fakülte, haftalık girilen ders saati, kıdem değişkenlerinden bağımsız değildir. Toplanan
görüşlerin katılımcıların demografik özelliklerinden bağımsız olup olmadığını belirlemek için
yapılan analiz sonuçlarına göre; kadın öğretmenlerin “Matematik öğretiminde teknoloji
kullanımının yetersizliği” dışındaki sorunlarla erkek öğretmenlere göre daha sık karşılaştığını
ve tüm sorunları daha önemli gördüğünü göstermektedir.
Matematik öğretiminde yaşanan sorunların çözümü olarak, eğitim fakültelerinin ders
içeriklerinin yeniden düzenlenmesi, öğretmenlere uygulamalı hizmet içi eğitimler verilmesi,
öğretmenlerin öğretme becerisi yeterliliklerinin artırılması ve öğretmenlerin sosyoekonomik
durumlarının iyileştirilmesi önerilmiştir. Ayrıca öğrencilere günlük verimli çalışma alışkanlığı
kazandırılması, öğrencilere sunulan koçluk ve rehberlik hizmetlerinin artırılması, öğrencilerin
yeteneklerine göre sınıflara yönlendirilmesi, oyun ve etkinlik gibi yöntemlerle matematiğin
sevdirilmesi önerileri de sunulmuştur.